ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ

Airtickets

Translate BLOG to any language you want!!!

Δευτέρα 12 Μαΐου 2025

Ο Παρθενώνας το 432 π.Χ.: Η εντυπωσιακή αναπαράσταση και το παιχνίδι με το φως σε 3D βίντεο από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης

 


Χάρη στις σύγχρονες τεχνολογίες, έχουμε πλέον τη δυνατότητα να ανακαλύψουμε πώς ακριβώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από περισσότερα από 2.400 χρόνια, στην κορύφωση της ακμής του. Μέσα από τη δύναμη της τεχνολογίας, το παγκόσμιο σύμβολο του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού ζωντανεύει ξανά. 

Μια διεθνής ομάδα ειδικών, υπό την καθοδήγηση του αρχαιολόγου Juan de Lara από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, κατάφερε να δημιουργήσει μια εντυπωσιακή εικονική αναπαράσταση του ναού του Παρθενώνα, όπως ήταν το 432 π.Χ.

Χρησιμοποιώντας προηγμένες τεχνολογίες ψηφιακής μοντελοποίησης και φυσικής προσομοίωσης φωτισμού, οι επιστήμονες αναπαρήγαγαν με εκπληκτική ακρίβεια κάθε λεπτομέρεια της αρχιτεκτονικής του Παρθενώνα, αποκαλύπτοντας όχι μόνο την εξωτερική του μορφή αλλά και τη μοναδική ατμόσφαιρα που δημιουργούσε ο φωτισμός.

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά αποτελέσματα αυτής της αναπαράστασης είναι η αναδημιουργία του φωτεινού εφέ που λάμβανε χώρα μέσα στον ναό κατά τη διάρκεια της ανατολής του ήλιου, όταν το φως διείσδυε από την ανατολική είσοδο και φώτιζε το χρυσό ρούχο της Αθηνάς, δημιουργώντας μια μαγευτική ατμόσφαιρα που εντυπωσίαζε πιστούς και επισκέπτες.

Ο αρχαιολόγος του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, Juan de Lara, συνδύασε πρωτογενείς πηγές, αστρονομικά δεδομένα και CGI για να αναδημιουργήσει ψηφιακά τον αρχαίο ελληνικό τόπο προσκυνήματος, όπως εμφανιζόταν στους επισκέπτες που έφταναν στο ναό το 432 π.Χ.

Η προσέγγισή του όμως, δεν περιορίζεται στη μορφή. Αντλεί από τα πεδία της ιστορίας, της τέχνης και της θρησκευτικής εμπειρίας για να φωτίσει τη λειτουργία του ναού ως τόπο πίστης, θαυμασμού και πολιτισμικής ακτινοβολίας.

Το αποτέλεσμα προσφέρει μια εκπληκτική εικόνα ενός από τα μεγαλύτερα αρχιτεκτονικά επιτεύγματα της αρχαιοελληνικής περιόδου και αποτελεί πρότυπο για την ψηφιακή αναπαράσταση πολλών άλλων σημαντικών ιστορικών τοποθεσιών για ερευνητές, ιστορικούς και επισκέπτες μουσείων.



Ο de Lara έχει δημιουργήσει μια ειδική ιστοσελίδα για το έργο «Παρθένος 3D» και ελπίζει ότι η προσέγγισή του θα εμπνεύσει και άλλους να πραγματοποιήσουν παρόμοιες αναπαραστάσεις άλλων διάσημων ιστορικών μνημείων.

Αυτές θα μπορούσαν στη συνέχεια να ενσωματωθούν σε εκθέσεις μουσείων, καθώς και σε συσκευές εικονικής πραγματικότητας, ώστε να προσφέρουν μια άμεση εμπειρία από αυτά τα θαύματα του αρχαίου κόσμου.

Αντί για την παραδοσιακή εικόνα των ελληνικών ναών ως φωτεινών, μαρμάρινων χώρων, η έρευνα του de Lara δείχνει ότι ο Παρθενώνας διατηρούσε έναν σκοτεινό χαρακτήρα. Αυτή η σκοτεινή ατμόσφαιρα δημιουργούσε ένα θεατρικό σκηνικό για ένα δραματικό φωτιστικό εφέ που φαινόταν να φωτίζει το τεράστιο χρυσελεφαντίνο άγαλμα της Αθηνάς από τον Φειδία, το οποίο κατασκευάστηκε το 438 π.Χ.

Χρησιμοποιώντας προηγμένο ψηφιακό μοντέλο και προσομοίωση φυσικά βασισμένου φωτός, ο de Lara ανασυνέθεσε την αρχιτεκτονική του ναού με περιθώριο σφάλματος μόλις δύο εκατοστών. Το μοντέλο υπολόγισε τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν - την αντανάκλαση του ελεφαντόδοντου, του χρυσού και του γυαλισμένου μαρμάρου - κι έλαβε υπόψη τις αρχαίες αξίες της κίνησης του ήλιου. Οι υπολογισμοί του επιβεβαίωσαν ότι σε συγκεκριμένα πρωινά κατά τη διάρκεια του Πανελληνίου Φεστιβάλ, όταν η θεά εορταζόταν κάθε τέσσερα χρόνια, το φως του ήλιου εισερχόταν στο ναό από την ανατολική του είσοδο.

Το φως έπεφτε στα χρυσά ρούχα της Αθηνάς, φωτίζοντας την ενάντια στο σκοτεινό εσωτερικό - μια υπολογισμένη και εντυπωσιακή οπτική ψευδαίσθηση.

«Φανταστείτε να εισέρχεστε στον Παρθενώνα — τα μάτια σας, ακόμα κουρασμένα από το εκτυφλωτικό φως του ήλιου έξω, προσαρμόζονται σιγά-σιγά στο σκοτάδι του εσωτερικού», περιγράφει ο de Lara.

«Καθώς το ηλιακό φως φιλτράρεται από την είσοδο του ναού, χτυπά το χρυσό των ενδυμάτων της θεάς με μια κατακόρυφη, λαμπερή δέσμη. Αυτό ακριβώς το εφέ ήθελαν να δημιουργήσουν οι αρχιτέκτονες και ο Φειδίας. Πρέπει να ήταν μαγευτικό!».

Το πολύπλοκο σύστημα φωτισμού

Τα ευρήματα αυτά απαντούν σε ερωτήματα που είχαν τεθεί ήδη από τον 18ο αιώνα, όταν ο Γάλλος αρχιτέκτονας Quatremère de Quincy υπέθεσε ότι το φως έμπαινε από ανοίγματα στη στέγη, ενώ ο Βρετανός αρχιτέκτονας James Fergusson αργότερα πρότεινε την ύπαρξη παραθύρων ψηλά.

Η μελέτη του de Lara επιβεβαιώνει ότι και οι δύο είχαν εν μέρει δίκιο: τα ανοίγματα στη στέγη, οι εσωτερικές δεξαμενές νερού, τα ημιδιαφανή ταβάνια και τα λαμπερά υλικά συνέθεταν ένα πολύπλοκο σύστημα φωτισμού που αναδείκνυε το άγαλμα της Αθηνάς.

Η έρευνα ανατρέπει επίσης νεοκλασικές αντιλήψεις αιώνων, όπως αυτές του Winckelmann, που ήθελαν τους ναούς λουσμένους στο λευκό φως και ανοιχτούς, λογικούς χώρους. Ο de Lara παρουσιάζει μια πιο σύνθετη πραγματικότητα: οι αρχαίοι Έλληνες σχεδίασαν χώρους που ενεργοποιούσαν τις αισθήσεις και το πνεύμα μέσω του ελεγχόμενου φωτός, δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα μυσταγωγίας και δέους.

Η ψηφιακή αναδημιουργία του Παρθενώνα με πρωτοφανή ακρίβεια ρίχνει φως στον σχεδιασμό των αρχαίων ναών και ανοίγει νέους δρόμους για την εκπαίδευση του κοινού.

«Για να απελευθερώσουμε το πλήρες δυναμικό των αρχαιολογικών ανακαλύψεων, πρέπει να συνεχίσουμε να αγκαλιάζουμε την τεχνολογία και τα ψηφιακά εργαλεία ως αναγκαίους συμμάχους στην εξερεύνηση και την έρευνα», δήλωσε ο de Lara. 

Πληροφορίες από archaelogymag.com


Η ώρα της κρίσης για Φον ντερ Λάιεν και Pfizergate: Στο Ευρωδικαστήριο τα SMS της με τον Άλμπερτ Μπουρλά για τα εμβόλια της COVID-19

 

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν / REUTERS / Stephanie Lecocq

Η απόφαση της Τετάρτης (14.05.2025) θα κρίνει αν η Κομισιόν παραβίασε τους κανόνες διαφάνειας με την άρνησή της να δημοσιοποιήσει το περιεχόμενο της συνομιλίας


Μια απόφαση που θα μπορούσε να σφραγίσει τη δεύτερη θητεία της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν πλησιάζει, καθώς το Δικαστήριο της ΕΕ καλείται αυτή την Τετάρτη (14.05.2025) να αποφανθεί για την υπόθεση των μυστικών SMS που αντάλλαξε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Pfizer Άλμπερτ Μπουρλά, κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων για το συμβόλαιο αξίας δισεκατομμυρίων για εμβόλια κατά της Covid.

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα του Politico, το ευρωδικαστήριο θα αποφανθεί εάν η άρνηση της Επιτροπής να δημοσιοποιήσει τα μηνύματα της Ούρσουλα φον ντερ Λάιειν με τον Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Pfizer, Άλμπερτ Μπουρλά, παραβίασε τους κανόνες διαφάνειας. 

Η απόφαση της Τετάρτης, για το «Pfizergate», θα έχει ευρείες συνέπειες για τον τρόπο με τον οποίο τα κορυφαία στελέχη της ΕΕ διεξάγουν τις υποθέσεις τους κεκλεισμένων των θυρών και μπορεί να σκιάσει τη δεύτερη θητεία της Φον ντερ Λάιεν, η οποία ξεκίνησε μόλις την 1η Δεκεμβρίου.

Το επίμαχο ζήτημα είναι αν τα μηνύματα κειμένου πρέπει να θεωρούνται επίσημα έγγραφα και, κατά συνέπεια, να υπόκεινται σε δημοσιοποίηση για λόγους διαφάνειας. Η Επιτροπή λέει όχι. Οι ακτιβιστές και τα μέσα ενημέρωσης λένε ναι. Τώρα τον λόγο έχει το Δικαστήριο.

Η υπόθεση αποτελεί νομική πρόκληση για τη Φον ντερ Λάιεν, καθώς όχι μόνο ενέκρινε προσωπικά τη μεγαλύτερη σύμβαση εμβολίων της ΕΕ, αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ, αλλά είναι επίσης επικεφαλής του θεσμικού οργάνου που είναι επιφορτισμένο με την τήρηση του ενωσιακού δικαίου, το οποίο περιλαμβάνει τις αρχές της διαφάνειας και της λογοδοσίας. Αν το δικαστήριο αποφανθεί εναντίον της, αυτό θα αποτελέσει ισχυρό επιχείρημα για τους επικριτές της.


Η υπόθεση ξεκίνησε από την εφημερίδα New York Times και τον πρώην διευθυντή του γραφείου της στις Βρυξέλλες, οι οποίοι υπέβαλαν αγωγή κατά της απόφασης της Επιτροπής να μην δημοσιοποιήσει τα μηνύματα SMS το 2022.

Η ύπαρξη των μηνυμάτων αποκαλύφθηκε σε συνέντευξη του Μπουρλά, τον Απρίλιο του 2021, όταν περιέγραφε στους ΝΥΤ την ανταλλαγή μηνυμάτων ως «ενίσχυση της βαθιάς εμπιστοσύνης» και διευκόλυνση των διαπραγματεύσεων για μια σημαντική συμφωνία για εμβόλια.

Η συμφωνία αυτή, η οποία οριστικοποιήθηκε τον Μάιο του 2021, προέβλεπε τη δέσμευση της ΕΕ να αγοράσει έως 1,8 δισεκατομμύρια δόσεις του εμβολίου Pfizer-BioNTech, τη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα συμφωνία που έχει υπογραφεί από τις Βρυξέλλες.

Στο κείμενο προβλεπόταν η προκαταβολική αγορά 900 εκατομμυρίων δόσεων, με δυνατότητα παραγγελίας 900 εκατομμυρίων επιπλέον δόσεων, για παράδοση το 2022 και το 2023.

Η Φον ντερ Λάιεν αντιμετωπίζει αυξανόμενη πίεση και από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO), η οποίο ερευνά σοβαρά οικονομικά εγκλήματα εις βάρος των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ.

Τον Μάρτιο, η επικεφαλής της EPPO Λάουρα Κοβέσι επιβεβαίωσε ότι αξιωματούχοι της Επιτροπής έχουν ήδη δώσει καταθέσεις για τον τρόπο διεξαγωγής των διαπραγματεύσεων. Η EPPO δήλωσε ότι δεν θα σχολιάσει περαιτέρω, λόγω της εν εξελίξει έρευνας.

Πηγή:www.newsit.gr


Κυριακή 11 Μαΐου 2025

Αγρίνιο: Ποινικές διώξεις για 40 θανάτους από κορονοϊό σε ΜΕΘ την περίοδο της πανδημίας

 


Ο εισαγγελέας άσκησε ποινική δίωξη κατά μελών της διοίκησης του νοσοκομείου και γιατρών για έκθεση σε κίνδυνο σε βαθμό κακουργήματος


Ποινικές διώξεις άσκησε ο εισαγγελέας Αγρινίου για 40 θανάτους από κορονοϊό στη ΜΕΘ του νοσοκομείου Αγρινίου την περίοδο της πανδημίας.

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Πελοπόννησο», ο εισαγγελέας Αγρινίου άσκησε ποινικές διώξεις από τον εισαγγελέα Αγρινίου για έκθεση σε κίνδυνο σε βαθμό κακουργήματος κατά μελών της διοίκησης του νοσοκομείου Αγρινίου και μελών της νοσηλευτικής υπηρεσίας, αλλά και κατά άλλων προσώπων όπως αυτά προκύψουν από την ανάκριση, για τους συνολικά 40 θανάτους ατόμων ηλικίας, από 30 έως 67 ετών, που εισήχθησαν, νοσηλεύτηκαν στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) – Covid 19 και απεβίωσαν.

Η υπόθεση εισήχθη για τακτική ανάκριση στον ανακριτή Αγρινίου, όπου θα κληθούν ν’ απολογηθούν οι κατηγορούμενοι και να καταθέσουν συγγενείς θανόντων, πραγματογνώμονες και γιατροί.

Η άσκηση ποινικής δίωξης έρχεται έπειτα από τέσσερα χρόνια νομικών ενεργειών συνολικά 17 οικογενειών εκλιπόντων που αναζητούν απαντήσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες, «κλειδί» για την εξέλιξη της υπόθεσης, που κινδύνευε να τεθεί στο αρχείο, είναι στοιχεία, που περιλαμβάνονται στις εκθέσεις ιατρικής πραγματογνωμοσύνης που συντάχθηκαν από δύο γιατρούς και υποβλήθηκαν αρμοδίως. Πρόκειται για γιατρούς νοσοκομείου της Αθήνας, που ανέλαβαν να μελετήσουν τους ιατρικούς φακέλους των θανόντων και να καταλήξουν ως φαίνεται σε συμπεράσματα, που άνοιξαν τον δρόμο για την αναζήτηση ποινικών ευθυνών κατά συγκεκριμένων προσώπων, για το κακούργημα της έκθεσης σε κίνδυνο.

Στο πλαίσιο της διενέργειας προκαταρκτικής εξέτασης με εντολή του εισαγγελέα Εφετών Δυτικής Στερεάς Ελλάδας Ευριπίδη Νικολάου, προς τον εισαγγελέα Πρωτοδικών Αγρινίου, τον Ιούνιο του 2021, κατόπιν της μηνυτήριας αναφοράς του δικηγόρου Θανάση Διαμαντόπουλου, οι ιατρικές πραγματογνωμοσύνες ανατέθηκαν σε συνολικά εννέα γιατρούς νοσοκομείων σε Πάτρα και Αττική.

Προσπάθεια που απέβη άκαρπη, καθώς επικαλούμενοι φόρτο εργασίας δήλωσαν «αδυναμία» να διεκπεραιώσουν το σχετικό αίτημα. Στάση που καθυστέρησε για τουλάχιστον δυο χρόνια την έρευνα για τα ποσοστά θνητότητας 100%, στη ΜΕΘ– Covid 19 του νοσοκομείου Αγρίνιου.

Υπενθυμίζεται πως της εισαγγελικής παρέμβασης ακολούθησε η παραίτηση του διοικητή του νοσοκομείου Αγρινίου μετά και από σχετικό αίτημα του τότε αναπληρωτή υπουργού Υγείας Βασίλη Κοντοζαμάνη.

Πηγή:www.newsit.gr