Τι αλλαγές θα φέρει η σχεδιαζόμενη πολύπλευρη παρέμβαση στο κέντρο της
Αθήνας στη ζωή των πολιτών. Ποια θα είναι η εικόνα του κέντρου, από την
Αμαλίας έως την Πατησίων, με άξονα την Πανεπιστημίου και "κορύφωση" τη
νέα πλατεία Ομονοίας. Ποια είναι τα οράματα του "Rethink Athens" για την
Αθήνα του 2015 (pics+Vid)
Το
NEWS 247 επικοινώνησε με το
Ίδρυμα Ωνάση, που χρηματοδοτεί τον διεθνή διαγωνισμό,
ο
οποίος συντελείται σε δύο στάδια. Το πρώτο αφορά στην υποβολή ιδεών και
λήγει στις 7 Σεπτεμβρίου. Από τις υποβληθείσες προτάσεις, θα επιλεγούν
εκείνες που κρίνονται βιώσιμες και στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού,
που θα ολοκληρωθεί κατά τις εκτιμήσεις του Ιδρύματος, τον Φεβρουάριο του
2013, οι "φιναλίστ" θα συναγωνιστούν μεταξύ τους, για την επικράτηση
της πλέον οραματικής μελέτης, για την ανάπλαση του κέντρου της Αθήνας.
Ο
διαγωνισμός τελεί
υπό την αιγίδα και γίνεται σε συνεργασία με τα Υπουργεία Περιβάλλοντος,
Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) και Μεταφορών, Υποδομών
& Δικτύων (ΥΠΥΜΕΔΙ), την Αττικό Μετρό Α.Ε., την Περιφέρεια Αττικής
και το Δήμο Αθηναίων.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να καταθέσουν ηλεκτρονικά την
αίτηση εγγραφής τους και να αποκτήσουν πρόσβαση στον τεχνικό φάκελο του
Διαγωνισμού, ενώ δικαίωμα συμμετοχής έχουν ενδιαφερόμενοι από κράτη Μέλη
της ΕΕ, του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) και ενδιαφερόμενοι από
τρίτες χώρες που έχουν συνάψει συμβάσεις στο πλαίσιο του Παγκόσμιου
Οργανισμού Εμπορίου.
Στους νικητές του Διαγωνισμού θα απονεμηθούν βραβεία συνολικού ύψους 160.000 ευρώ.
Το φιλόδοξο σχέδιο ανάπλασης του κέντρου
Το πρόγραμμα "Rethink Athens - Ξανά-σκέψου την Αθήνα" αφορά
στην πολύπλευρη παρέμβαση στο κέντρο της Αθήνας, που εκτείνεται από τη
λεωφόρο Αμαλίας έως το τέλος της οδού Πατησίων, έχει ως άξονα τη λεωφόρο
Πανεπιστημίου και κορυφώνεται σε μια νέα πλατεία της Ομόνοιας.
Πιο συγκεκριμένα, η παρέμβαση στην Πανεπιστημίου θα είναι η
"ραχοκοκαλιά", με την οποία θα συνδεθούν άλλες μικρότερες, μεμονωμένες ή
συλλογικές δημιουργικές παρεμβάσεις και πρωτοβουλίες για το κέντρο της
πόλης.
Η συνέχεια της παρέμβασης προς τη λεωφόρο Αμαλίας, την
Ομόνοια και την οδό Πατησίων, θα διαμορφώσει ένα δακτύλιο που θα
συνδέσει τον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου και το νέο Μουσείο της
Ακρόπολης με το Αρχαιολογικό Μουσείο και την πλατεία της Ομόνοιας με το
Μοναστηράκι και το Θησείο.
Διεθνής διαγωνισμός για την πεζοδρόμηση της... από fon1972
Στόχος της παρέμβασης στην εικόνα του κέντρου είναι η αναίρεση της
υποβάθμισης της περιοχής και η αναβίωσή της, με ποικίλες λειτουργίες,
επιχειρηματικές, υπηρεσιών, κατοικίας, αναψυχής και πολιτισμού,
ενθαρρύνοντας παράλληλα πολλαπλές δράσεις.
Ακόμη, στα "οράματα" των εμπνευστών του προγράμματος είναι η
"μεταμόρφωση" του κέντρου σε έναν τόπο "ζωντανό", με 24ωρη λειτουργία
του τραμ και με την Ομόνοια ως επίκεντρο, όπου θα αναστηθεί το εμπόριο
και θα αλλάξει προς το καλύτερο η ποιότητα ζωής των κατοίκων.
Κατά την "πρώτη γνωριμία" του έργου στο ευρύ κοινό, παρουσιάστηκε το εύρος των παρεμβάσεων, με
φωτογραφίες από τη σχεδιαζιαζόμενη εικόνα του κέντρου, μετά
την ευρύτερη πολεοδομική και αρχιτεκτονική παρέμβαση με τις
κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, με την κυκλοφοριακή οργάνωση να ενισχύει τη
δημόσια συγκοινωνία και την προτεραιότητα στον πεζό.
Κάν' το όπως οι μεγαλουπόλεις
Η ιδέα της μεταμόρφωσης του κέντρου δεν είναι καινούρια. Η
σημερινή παρέμβαση προτείνει μια σύγχρονη αλλαγή συνηθειών για το πώς
χρησιμοποιούμε την πόλη, με στόχο τη "σωτηρία" του κέντρου της αθηναϊκής
πρωτεύουσας, από την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει, παραδομένη
στο αυτοκίνητο και μετατρεπόμενη σε τόπο διέλευσής του.
Στην Ευρώπη ενισχύεται η ελκυστικότητα των πόλεων με νέα
προγράμματα χρηματοδότησης, που δίνουν τη δυνατότητα στις πόλεις να
προβάλλουν τα πλεονεκτήματά τους, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον τους
στην ποιότητα ζωής των πολιτών.
Σε αυτό το πλαίσιο, το πρόγραμμα φιλοδοξεί να δώσει την
ευκαιρία στην Αθήνα, να κάνει ένα σημαντικό βήμα για να δώσει πνοή στο
Κέντρο.
Το κόστος της ανάπλασης, το μεγάλο στοίχημα
Ένα καίριο ερώτημα είναι όμως, το κατά πόσο μπορεί να
αντιμετωπιστεί το κόστος υλοποίησης της παρέμβασης. Κατά τους εμπνευστές
του προγράμματος, μπορεί, διότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί από
ευρωπαϊκούς πόρους.
Η αρχιτεκτονική διαμόρφωση του δημόσιου χώρου είναι
επιφανειακό έργο κόστους περίπου 25 εκ. ευρώ. Μεγαλύτερη είναι η δαπάνη
για το συγκοινωνιακό έργο του τραμ, η οποία όμως είναι ανταποδοτική. Το
συνολικό κόστος της παρέμβασης με το τραμ έως τα Άνω Πατήσια αγγίζει τα
200 εκ. ευρώ. Το σύνολο αυτό αντιστοιχεί στο κόστος ενός μεγάλου
ανισόπεδου κόμβου σε αυτοκινητόδρομο.