ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ

Airtickets

Translate BLOG to any language you want!!!

Σάββατο 17 Μαΐου 2025

«Μια δουλειά για το νοίκι και μια για να ζήσω»: Η «ζούγκλα» των ενοικίων στην Ελλάδα

 


Αντιμέτωποι με μία «ζούγκλα» βρίσκονται ενοικιαστές καθώς και ιδιοκτήτες ακινήτων στην Ελλάδα, την ώρα που η στεγαστική κρίση αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα «αγκάθια» της κοινωνίας και μια πρόκληση για την κυβέρνηση, που τον Απρίλιο ανακοίνωσε την πρωτοβουλία επιστροφής ενός ενοικίου.

Το κόστος των ενοικίων στις μεγάλες πόλεις της χώρας έχει φτάσει στα ύψη, με τους πολίτες να δαπανούν σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και το… 80% ενός μισθού, όπως τονίζουν στο CNN Greece, για να καλύψουν τις στεγαστικές τους ανάγκες.

«Χρειάζεσαι μια δουλειά για να πληρώσεις το ενοίκιο και άλλη μια για να ζήσεις» αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Όπως εξηγούν «ζούμε με την αγωνία, την αβεβαιότητα και την ανασφάλεια ότι με την ανανέωση του συμβολαίου θα αυξηθεί η τιμή του ενοικίου ή ότι θα μας διώξουν για να μετατρέψουν το ακίνητο σε βραχυχρόνιας μίσθωσης».

Ακίνητα στην Αθήνα

George Vitsaras / SOOC

Οι προεκτάσεις της κρίσης φέρουν επιπτώσεις ακόμη πιο συνολικές στις ζωές των ενοικιαστών. Άλλοι σκέφτονται το ενδεχόμενο να επιστρέψουν στην περιφέρεια για να ζήσουν με την οικογένειά τους, άλλοι αναγκάζονται να συγκατοικήσουν, άλλοι βάζουν «φρένο» ακόμη και στο ενδεχόμενο να γίνουν γονείς.

«Ήθελα πάντα να κάνω δύο παιδιά. Με το κόστος ζωής αυτό το όνειρο πήγε περίπατο. Προτιμώ να έχω ένα και να μπορώ να το συντηρήσω» υπογραμμίζει χαρακτηριστικά η Γρηγορία, μια νέα μαμά, μιλώντας στο CNN Greece.

Από την πλευρά τους, οι ιδιοκτήτες ακινήτων αναφέρονται στο υπέρογκο κόστος που χρειάζεται να διαθέσουν προκειμένου ένα διαμέρισμα να μπορεί να καλύπτει τις σύγχρονες ενεργειακές ανάγκες, ενώ όπως σημειώνει ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ, Στράτος Παραδιάς έντονος είναι ο προβληματισμός για τις «πιθανές ζημιές που μπορεί να προκληθούν από κάποιους κακόβουλους ενοικιαστές».

Ακίνητα στην Αθήνα

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/ EUROKINISSI

Η στεγαστική κρίση αποτελεί ένα μεγάλο «αγκάθι» και για την κυβέρνηση, η οποία σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης του φαινομένου που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται ανακοίνωσε το μέτρο της επιστροφής ενός ενοικίου.

Το μέτρο αυτό θα ισχύσει από τον Νοέμβριο του 2025 και είτε αφορά κύρια κατοικία, είτε φοιτητική κατοικία, θα επιστρέφεται στον τραπεζικό λογαριασμό του ενοικιαστή από το κράτος.

Σημειώνεται ότι, το μέγιστο ποσό επιστροφής για την κύρια κατοικία ανέρχεται σε 800 ευρώ, επαυξανόμενο κατά 50 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο του ενοικιαστή.

Το μέγιστο ποσό επιστροφής για τη φοιτητική κατοικία ανέρχεται σε 800 ευρώ.

Γιατί έχουν εκτοξευθεί η τιμές των ενοικίων

Πώς, όμως, ξέσπασε η στεγαστική κρίση στη χώρα μας;

Όπως εξηγεί στο CNN Greece ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ), Στράτος Παραδιάς «ο λόγος της αύξησης των ενοικίων, δεν είναι άλλος από την συνεχώς επιδεινούμενη ανισορροπία μεταξύ της προσφοράς και της ζήτησης κατοικιών για εκμίσθωση».

«Ένας συνηθισμένος λόγος, είναι το γεγονός ότι για να αποδοθεί ξανά στην αγορά ένα σπίτι χρειάζεται ένα πολύ μεγάλο ποσό για ανακαίνιση» σημειώνει, γιατί πλέον, όπως προσθέτει οι αξιώσεις που έχουν όσοι και όσες θέλουν να νοικιάσουν ένα σπίτι «περιλαμβάνουν την ασφάλεια, την ενεργειακή εξοικονόμηση και με μια ποιότητα ζωής».

«Τα τελευταία χρόνια έχει γεράσει το κτηριακό δυναμικό της χώρας, δεν ανακαινίζεται εύκολα και δεν ανεγείρονται καινούριες πολυκατοικίες» αναφέρει.

Την ίδια ώρα, όμως, όπως επισημαίνει ο ίδιος, οι εκμισθωτές έχουν να αντιμετωπίσουν «μια φορολογική επιβάρυνση, η οποία οδηγεί στην απώλεια του 45% των εισπράξεων» ενώ ακόμη ένας προβληματισμός που φαίνεται να αντιμετωπίζουν είναι οι πιθανές ζημιές που μπορεί να προκληθούν από κάποιους «κακόβουλους ενοικιαστές».κόβουλους ενοικιαστές».



Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ), Στράτος Παραδιάς

Στη «δίνη» της αναζήτησης κατοικίας προς ενοικίαση

Ο Νίκος Τριανταφύλλου είναι 31 ετών και ήρθε από την Θεσσαλονίκη στην Αθήνα πριν από οκτώ χρόνια για να εργαστεί σε διαφημιστική εταιρεία. Ήδη από την πρώτη στιγμή που έφτασε στην πρωτεύουσα συνειδητοποίησε πως η εύρεση κατοικίας θα ήταν μια δύσκολη υπόθεση.

«Χρειάστηκε να με φιλοξενήσουν για έξι μήνες, μέχρι να καταφέρω να βρω σπίτι σε μια φυσιολογική τιμή» αναφέρει χαρακτηριστικά. Τελικά κατάφερε να νοικιάσει ένα σπίτι 35 τετραγωνικών στο Παγκράτι.

Μετά την άρση της απαγόρευσης των διασυνοριακών μετακινήσεων την περίοδο του COVID-19, ο ιδιοκτήτης του έδωσε περιθώριο δύο μηνών να ξενοικιάσει, γιατί όπως του είπε «ήθελε να κάνει μια επένδυση με το σπίτι», το οποίο και μετέτρεψε σε Airbnb.

«Πάνω από το ένα τρίτο του μισθού πηγαίνει στο ενοίκιο»

«Μετά από πολύ κόπο, πολλά ραντεβού στα οποία δεκάδες άτομα περιμέναμε σε μια ουρά για να δούμε το ίδιο σπίτι κατάφερα να βρω ένα σπίτι στην ίδια περιοχή σχεδόν στη διπλάσια τιμή από το ενοίκιο που έδινα αρχικά» σημειώνει.



Ο Νίκος Τριανταφύλλου

«Από τα 250 ευρώ που έδινα το 2017, βρήκα ένα σπίτι σε ισόγειο με 450 ευρώ και μάλιστα το ποσό αυξήθηκε περισσότερο όταν έπρεπε να ανανεώσω το συμβόλαιο».

«Πάνω από το ένα τρίτο του μισθού καταβάλλεται στο ενοίκιο» τονίζει.

«Ζεις με την αγωνία ότι αύριο, μεθαύριο μπορεί να μην έχεις που να μείνεις, υπομένοντας σε όποια απαίτηση μπορεί να έχει ο ιδιοκτήτης για να έχεις ένα κεραμίδι πάνω από το κεφάλι του» σημειώνει.

Το πρόβλημα, σύμφωνα με τον ίδιο είναι ότι, «οι ενοικιαστές ατομικά δεν έχουν καμία διαπραγματευτική δύναμη, είτε απέναντι στον ιδιοκτήτη που θέλει να το μετατρέψει σε τουριστική κατοικία, είτε απέναντι σε αυτόν που χωρίς κανένα νομικό πλαίσιο μπορεί να σου αυξήσει το ενοίκιο όσο επιθυμεί». Πώς μπορεί να λυθεί ένα τέτοιο πρόβλημα;

Σύμφωνα με τον ίδιο «μπορεί να αυξηθεί η διάρκεια των συμβολαίων και να μπει ένα φρένο στο πόσα σπίτια μπορούν να μετατραπούν σε Airbnb».

Αναφερόμενος στην επιστροφή ενός ενοικίου που ανακοίνωσε η κυβέρνηση ως μέτρο αντιμετώπισης της αύξησης του κόστους ζωής, ο Νίκος σχολιάζει πως «η πρώτη σκέψη όλων των φίλων μου και η δική μου όταν ακούσαμε το μέτρο, ήταν ότι πρακτικά θα μας ζητήθει έμμεσα πίσω».

«Η κατάσταση είναι ανεξέλεγκτη»

Από την πλευρά της, η κα Θεοδώρα Βλησίδου τονίζει πως «ο καθένας κοιτάζει το κέρδος του. Η κατάσταση έχει γίνει ανεξέλεγκτη».

Η κα Βλησίδου ζει στις Συκιές Θεσσαλονίκης, είναι χαμηλοσυνταξιούχος και καλείται να πληρώνει ενοίκιο 370 ευρώ σε ένα σπίτι 46 τ.μ. ενώ παίρνει σύνταξη… 379 ευρώ.

«Έχω φτάσει στην ηλικία των 68 ετών και αντί μετά από τόσα χρόνια απασχόλησης να πορεύομαι με τη σύνταξή μου, κάνω δεύτερη δουλειά για να ζήσω» αναφέρει χαρακτηριστικά.



Η Θεοδώρα Βλησίδου

«Ζω 10 χρόνια σε αυτό το σπίτι» σημειώνει.

Παράλληλα, με την σύνταξη και την εργασία της έχει ακόμη ένα εισόδημα από ένα κατάστημα που μισθώνει στη Χαριλάου.

Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει «πληρώνω τα πάγια μόλις μπαίνει η σύνταξη και το ενοίκιο και μου μένουν 100 ευρώ μέχρι το τέλος του μήνα για να επιβιώσω».

«Δεν είναι αυτό ζωή» τονίζει. Χαρακτηρίζει δε την επιστροφή του ενός ενοικίου που εξήγγειλε η κυβέρνηση «κοροϊδία», σημειώνοντας πως ακριβώς επειδή «ο καθένας ορίζει το ύψος του ενοικίου όπως εκείνος κρίνει» η λύση, σύμφωνα με την ίδια ήταν να «υπάρξει κλίμακα. Να πληρώνουμε ενοίκιο ανάλογο των τετραγωνικών μέτρων μιας κατοικίας και της περιοχής στην οποία αυτή βρίσκεται».

«Έψαχνα έξι μήνες για σπίτι - Σταμάτησα γιατί απελπίστηκα»

Την απελπιστική κατάσταση που επικρατεί στην αναζήτηση κατοικίας περιγράφει και η Γρηγορία Μοϊρισκλάβου. Μια νέα μητέρα 32 ετών, που μόλις πριν δύο μήνες έφερε στον κόσμο το πρώτο της παιδί.

Μέχρι πρότινος ζούσε στο Χαϊδάρι με τον σύντροφό της σε μια γκαρσονιέρα 40 τ.μ. για την οποία κατέβαλε 440 ευρώ. Από τη στιγμή, όμως, που θα γινόταν γονείς άρχισαν να ψάχνουν ένα μεγαλύτερο σπίτι.

«Ψάχναμε για έξι μήνες. Είδαμε πάνω από 10 σπίτια μέχρι που σταματήσαμε γιατί απελπιστήκαμε» αναφέρει. «Είχαμε αποφασίσει να μείνουμε στην γκαρσονιέρα» τονίζει χαρακτηριστικά.

Τελικά βρήκαν μια κατοικία 65 τ.μ. στο Αιγάλεω στην οποία και διαμένουν τους τελευταίους τρεις μήνες στο ποσό των 750 ευρώ.

«Ο δικός μου μισθός είναι όσο ακριβώς το ενοίκιο. Για να μπορέσουμε να ζήσουμε με δύο μισθούς έχουμε βοήθεια πλέον και από τους δικούς μας» σημειώνει.


Η Γρηγορία Μοϊρισκλάβου

Με το κόστος ζωής, λοιπόν, να έχει εκτιναχθεί το όνειρο της για την απόκτησης δύο παιδιών έχει σβήσει.

«Προτιμώ να έχω ένα και να μπορώ να το συντηρήσω» υπογραμμίζει χαρακτηριστικά.

Για τα μέτρα στήριξης που ανακοινώθηκαν για τους ενοικιαστές σημειώνει πως «με ένα ενοίκιο το χρόνο δεν σώζεται κανείς. Πρέπει το κόστος των ενοικίων να πέσει και να εντοπιστούν οι ιδιοκτήτες που ζητάνε να καταβάλλεται μέρος του ενοικίου “μαύρα”».

Από τα 500 στα 1.500

Η ενοικίαση ακινήτων έχει μετατραπεί σε περίπλοκη υπόθεση εδώ και αρκετά χρόνια.

Το βίωμα της ως φοιτήτρια από την περιφέρεια που έψαχνε να νοικιάσει σπίτι στην Αθήνα για να σπουδάσει περιγράφει στο CNN Greece η Μελίνα Κασιανίδου. Άρχισε το «κυνήγι» της ενοικίασης κατοικίας το 2020, οπότε και πέρασε στο πανεπιστήμιο.

«Πήρα την απόφαση να έρθω στην πόλη στην οποία πέρασα και ξεκίνησα να ψάχνω ένα επιπλωμένο σπίτι στο κέντρο» σημειώνει. Ωστόσο, όπως τονίζει η ίδια «δεν υπήρχε κάτι βιώσιμο εκτός από τα Airbnb και δεν ήταν επιπλωμένα».

Τελικά, ακριβώς επειδή εκείνη την περίοδο, λόγω απαγορεύσεων τα περισσότερα Airbnb δεν είχαν έσοδα, κατάφερε να νοικιάσει για ένα χρόνο μια κατοικία βραχυχρόνιας μίσθωσης, με κόστος ενοικίου 500 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των λογαριασμών.

Η Μελίνα Κασιανίδου

«Το σπίτι ανήκε σε μια εταιρεία, που στην ιδιοκτησία της είχε άλλα πέντε διαμερίσματα. Μόνο το δικό μου ενοικιάστηκε τότε» σημειώνει.

«Μόλις πέρασε ένας χρόνος και επετράπη η κυκλοφορία μεταξύ των νομών, μου έκανε αύξηση στα 650 και ανανεώθηκε η συμφωνία ένα χρόνο. Αφού περνάει η ακαδημαϊκή χρονιά, τον Ιούνιο στη μέση του συμβολαίου μου δίνει τελεσίγραφο είτε να αφήσω το σπίτι είτε να καταβάλω 60 ευρώ την ημέρα δηλαδή 1.500 ευρώ το μήνα».

«Ήταν μονόδρομος. Ξενοίκιασα και έφυγα από την Αθήνα για τη Νάουσα, απ’ όπου κατάγομαι. Ξεκίνησα να ψάχνω πάλι από τον Σεπτέμβριο» σημειώνει. Μετά από ένα μήνα εντατικών επισκέψεων σε κατοικίες προς ενοικίαση κατάφερε να βρει ένα επιπλωμένο διαμέρισμα στο κόστος των 570 ευρώ. Μετά από λίγα χρόνια, το ενοίκιο ανήλθε στα 630.

Αυτό που την απασχολεί, όμως, είναι η επόμενη ημέρα.

«Τώρα που παίρνω πτυχίο, σκέφτομαι το μετά και νομίζω πως αναγκαστικά θα καταλήξω στη συγκατοίκηση. Δεν θα μπορώ να πληρώνω ενοίκιο 630 ευρώ με την πρώτη μου δουλειά».

«Έχω τεράστιο προβληματισμό αν μπορώ να μείνω στην Αθήνα με αυτό το κόστος ζωής. Δεν είναι βιώσιμο» σημειώνει. Παράλληλα, εκφράζει την ανησυχία πως για να μπορέσει να ανταπεξέλθει θα χρειαστεί «μια δουλειά για το νοίκι και μια δεύτερη για να ζήσω» καθώς όπως εξηγεί «το ενοίκιο είναι όσο ένας κατώτατος».

«Μονόδρομος η συγκατοίκηση»

Μονόδρομος μοιάζει η συγκατοίκηση και για την Λένα Μπιλάλη, η οποία μένει στην Αθήνα με τις δύο αδερφές της. «Συγκατοικώ γιατί διαφορετικά θα αναγκαζόμουν να γυρίσω στην επαρχία στο πατρικό μου» όπως αναφέρει χαρακτηριστικά.

Παράλληλα με τις σπουδές της, η κα Μπιλάλη εργάζεται σε δύο διαφορετικές δουλειές γιατί όπως εξηγεί «πλέον το κόστος ζωής μαζί με τον νοίκι και τους λογαριασμούς δεν βγαίνουν μόνο με μία δουλειά που δίνει τον κατώτατο μισθό». «Το να αναγκάζεσαι να κάνεις δύο δουλειές για να καλύψεις κατά κύριο λόγο ένα κεραμίδι πάνω από το κεφάλι σου είναι αρκετά αγχωτικό» σημειώνει.



Η Λένα Μπιλάλη

Πριν λίγους μήνες, όπως τονίζει η ίδια, απασχολούνταν μόνο σε μια part - time θέση εργασίας, με αποτέλεσμα το 95% του εισοδήματός της να καταβάλλεται αποκλειστικά στο ενοίκιο ,«ούτε καν στο σούπερ μάρκετ» όπως αναφέρει.

«Με την κατάσταση που διαμορφώνεται, ζω διαρκώς με την αγωνία και την ανασφάλεια ότι τον επόμενο χρόνο που θα ανανεωθεί το συμβόλαιο του σπιτιού θα έχουμε αύξηση» αναφέρει, για να συμπληρώσει πως ζώντας με αυτό το άγχος «αναγκαστικά συμβιβάζεσαι και σε άλλες δουλειές, που δεν αντιστοιχούν καθόλου σε αυτό που ψάχνεις για τη ζωή και το μέλλον σου και απλώς σου δίνει τη δυνατότητα να έχεις κάποια χρήματα για να μπορείς να πληρώσεις την οποιαδήποτε αύξηση».

Απαντώντας στο ερώτημα εάν φιλοδοξεί να μείνει μόνη της η απόκρισή της ήταν ξεκάθαρη: «Δεν υφίσταται σαν επιλογή». «Δεν υπάρχει άνθρωπος στον κοινωνικό μου περίγυρο που να μην συγκατοικεί ή να σκέφτεται το ενδεχόμενο να φύγει από τους γονείς του για να μείνει μόνος του».

Τι ζητούν οι ιδιοκτήτες για την ενοικίαση των κατοικιών τους;

Τι λύσεις, λοιπόν, προτείνουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων; Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΜΙΔΑ, «πρέπει η φορολογική κλίμακα από τα ενοίκια, να εξομοιωθεί με τις φορολογικές κλίμακες των επιχειρηματιών και εργαζομένων», ενώ «ανάσα» στους ιδιοκτήτες θα έδινε επίσης η επέκταση προγραμμάτων ανακαίνισης.

Ταυτόχρονα, η προϋπόθεση της τριετίας, όπως υποστηρίζει ο κ. Παραβιάς «δεν είναι απαραίτητη» και αποκλείει όλους τους ευάλωτους ενοικιαστές, όπως μπορεί να είναι αναπληρωτές καθηγητές και οι εργαζόμενοι που απασχολούνται εποχιακά στον τουρισμό.

Παράλληλα, όμως, ανασταλτικό παράγοντα στην διάθεση των ακινήτων τους φαίνεται να διαδραμάτισε και η προϋπόθεση της απώλειας της φορολογικής απαλλαγής στην περίπτωση που ένας ενοικιαστής, ξενοικιάσει. Επομένως, όπως καταλήγει ο ίδιος, η «αξιόπιστη νομοθέτηση της τριετούς φορολογικής απαλλαγής και η χαμηλή φορολογία αποτελούν τον μόνο τρόπο να βγουν στην αγορά κατοικίες για ενοικίαση και να πέσει το κόστος των ενοικίων».

Πηγή:www.cnn.gr

Δευτέρα 12 Μαΐου 2025

Ο Παρθενώνας το 432 π.Χ.: Η εντυπωσιακή αναπαράσταση και το παιχνίδι με το φως σε 3D βίντεο από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης

 


Χάρη στις σύγχρονες τεχνολογίες, έχουμε πλέον τη δυνατότητα να ανακαλύψουμε πώς ακριβώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από περισσότερα από 2.400 χρόνια, στην κορύφωση της ακμής του. Μέσα από τη δύναμη της τεχνολογίας, το παγκόσμιο σύμβολο του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού ζωντανεύει ξανά. 

Μια διεθνής ομάδα ειδικών, υπό την καθοδήγηση του αρχαιολόγου Juan de Lara από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, κατάφερε να δημιουργήσει μια εντυπωσιακή εικονική αναπαράσταση του ναού του Παρθενώνα, όπως ήταν το 432 π.Χ.

Χρησιμοποιώντας προηγμένες τεχνολογίες ψηφιακής μοντελοποίησης και φυσικής προσομοίωσης φωτισμού, οι επιστήμονες αναπαρήγαγαν με εκπληκτική ακρίβεια κάθε λεπτομέρεια της αρχιτεκτονικής του Παρθενώνα, αποκαλύπτοντας όχι μόνο την εξωτερική του μορφή αλλά και τη μοναδική ατμόσφαιρα που δημιουργούσε ο φωτισμός.

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά αποτελέσματα αυτής της αναπαράστασης είναι η αναδημιουργία του φωτεινού εφέ που λάμβανε χώρα μέσα στον ναό κατά τη διάρκεια της ανατολής του ήλιου, όταν το φως διείσδυε από την ανατολική είσοδο και φώτιζε το χρυσό ρούχο της Αθηνάς, δημιουργώντας μια μαγευτική ατμόσφαιρα που εντυπωσίαζε πιστούς και επισκέπτες.

Ο αρχαιολόγος του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, Juan de Lara, συνδύασε πρωτογενείς πηγές, αστρονομικά δεδομένα και CGI για να αναδημιουργήσει ψηφιακά τον αρχαίο ελληνικό τόπο προσκυνήματος, όπως εμφανιζόταν στους επισκέπτες που έφταναν στο ναό το 432 π.Χ.

Η προσέγγισή του όμως, δεν περιορίζεται στη μορφή. Αντλεί από τα πεδία της ιστορίας, της τέχνης και της θρησκευτικής εμπειρίας για να φωτίσει τη λειτουργία του ναού ως τόπο πίστης, θαυμασμού και πολιτισμικής ακτινοβολίας.

Το αποτέλεσμα προσφέρει μια εκπληκτική εικόνα ενός από τα μεγαλύτερα αρχιτεκτονικά επιτεύγματα της αρχαιοελληνικής περιόδου και αποτελεί πρότυπο για την ψηφιακή αναπαράσταση πολλών άλλων σημαντικών ιστορικών τοποθεσιών για ερευνητές, ιστορικούς και επισκέπτες μουσείων.



Ο de Lara έχει δημιουργήσει μια ειδική ιστοσελίδα για το έργο «Παρθένος 3D» και ελπίζει ότι η προσέγγισή του θα εμπνεύσει και άλλους να πραγματοποιήσουν παρόμοιες αναπαραστάσεις άλλων διάσημων ιστορικών μνημείων.

Αυτές θα μπορούσαν στη συνέχεια να ενσωματωθούν σε εκθέσεις μουσείων, καθώς και σε συσκευές εικονικής πραγματικότητας, ώστε να προσφέρουν μια άμεση εμπειρία από αυτά τα θαύματα του αρχαίου κόσμου.

Αντί για την παραδοσιακή εικόνα των ελληνικών ναών ως φωτεινών, μαρμάρινων χώρων, η έρευνα του de Lara δείχνει ότι ο Παρθενώνας διατηρούσε έναν σκοτεινό χαρακτήρα. Αυτή η σκοτεινή ατμόσφαιρα δημιουργούσε ένα θεατρικό σκηνικό για ένα δραματικό φωτιστικό εφέ που φαινόταν να φωτίζει το τεράστιο χρυσελεφαντίνο άγαλμα της Αθηνάς από τον Φειδία, το οποίο κατασκευάστηκε το 438 π.Χ.

Χρησιμοποιώντας προηγμένο ψηφιακό μοντέλο και προσομοίωση φυσικά βασισμένου φωτός, ο de Lara ανασυνέθεσε την αρχιτεκτονική του ναού με περιθώριο σφάλματος μόλις δύο εκατοστών. Το μοντέλο υπολόγισε τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν - την αντανάκλαση του ελεφαντόδοντου, του χρυσού και του γυαλισμένου μαρμάρου - κι έλαβε υπόψη τις αρχαίες αξίες της κίνησης του ήλιου. Οι υπολογισμοί του επιβεβαίωσαν ότι σε συγκεκριμένα πρωινά κατά τη διάρκεια του Πανελληνίου Φεστιβάλ, όταν η θεά εορταζόταν κάθε τέσσερα χρόνια, το φως του ήλιου εισερχόταν στο ναό από την ανατολική του είσοδο.

Το φως έπεφτε στα χρυσά ρούχα της Αθηνάς, φωτίζοντας την ενάντια στο σκοτεινό εσωτερικό - μια υπολογισμένη και εντυπωσιακή οπτική ψευδαίσθηση.

«Φανταστείτε να εισέρχεστε στον Παρθενώνα — τα μάτια σας, ακόμα κουρασμένα από το εκτυφλωτικό φως του ήλιου έξω, προσαρμόζονται σιγά-σιγά στο σκοτάδι του εσωτερικού», περιγράφει ο de Lara.

«Καθώς το ηλιακό φως φιλτράρεται από την είσοδο του ναού, χτυπά το χρυσό των ενδυμάτων της θεάς με μια κατακόρυφη, λαμπερή δέσμη. Αυτό ακριβώς το εφέ ήθελαν να δημιουργήσουν οι αρχιτέκτονες και ο Φειδίας. Πρέπει να ήταν μαγευτικό!».

Το πολύπλοκο σύστημα φωτισμού

Τα ευρήματα αυτά απαντούν σε ερωτήματα που είχαν τεθεί ήδη από τον 18ο αιώνα, όταν ο Γάλλος αρχιτέκτονας Quatremère de Quincy υπέθεσε ότι το φως έμπαινε από ανοίγματα στη στέγη, ενώ ο Βρετανός αρχιτέκτονας James Fergusson αργότερα πρότεινε την ύπαρξη παραθύρων ψηλά.

Η μελέτη του de Lara επιβεβαιώνει ότι και οι δύο είχαν εν μέρει δίκιο: τα ανοίγματα στη στέγη, οι εσωτερικές δεξαμενές νερού, τα ημιδιαφανή ταβάνια και τα λαμπερά υλικά συνέθεταν ένα πολύπλοκο σύστημα φωτισμού που αναδείκνυε το άγαλμα της Αθηνάς.

Η έρευνα ανατρέπει επίσης νεοκλασικές αντιλήψεις αιώνων, όπως αυτές του Winckelmann, που ήθελαν τους ναούς λουσμένους στο λευκό φως και ανοιχτούς, λογικούς χώρους. Ο de Lara παρουσιάζει μια πιο σύνθετη πραγματικότητα: οι αρχαίοι Έλληνες σχεδίασαν χώρους που ενεργοποιούσαν τις αισθήσεις και το πνεύμα μέσω του ελεγχόμενου φωτός, δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα μυσταγωγίας και δέους.

Η ψηφιακή αναδημιουργία του Παρθενώνα με πρωτοφανή ακρίβεια ρίχνει φως στον σχεδιασμό των αρχαίων ναών και ανοίγει νέους δρόμους για την εκπαίδευση του κοινού.

«Για να απελευθερώσουμε το πλήρες δυναμικό των αρχαιολογικών ανακαλύψεων, πρέπει να συνεχίσουμε να αγκαλιάζουμε την τεχνολογία και τα ψηφιακά εργαλεία ως αναγκαίους συμμάχους στην εξερεύνηση και την έρευνα», δήλωσε ο de Lara. 

Πληροφορίες από archaelogymag.com


Η ώρα της κρίσης για Φον ντερ Λάιεν και Pfizergate: Στο Ευρωδικαστήριο τα SMS της με τον Άλμπερτ Μπουρλά για τα εμβόλια της COVID-19

 

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν / REUTERS / Stephanie Lecocq

Η απόφαση της Τετάρτης (14.05.2025) θα κρίνει αν η Κομισιόν παραβίασε τους κανόνες διαφάνειας με την άρνησή της να δημοσιοποιήσει το περιεχόμενο της συνομιλίας


Μια απόφαση που θα μπορούσε να σφραγίσει τη δεύτερη θητεία της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν πλησιάζει, καθώς το Δικαστήριο της ΕΕ καλείται αυτή την Τετάρτη (14.05.2025) να αποφανθεί για την υπόθεση των μυστικών SMS που αντάλλαξε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Pfizer Άλμπερτ Μπουρλά, κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων για το συμβόλαιο αξίας δισεκατομμυρίων για εμβόλια κατά της Covid.

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα του Politico, το ευρωδικαστήριο θα αποφανθεί εάν η άρνηση της Επιτροπής να δημοσιοποιήσει τα μηνύματα της Ούρσουλα φον ντερ Λάιειν με τον Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Pfizer, Άλμπερτ Μπουρλά, παραβίασε τους κανόνες διαφάνειας. 

Η απόφαση της Τετάρτης, για το «Pfizergate», θα έχει ευρείες συνέπειες για τον τρόπο με τον οποίο τα κορυφαία στελέχη της ΕΕ διεξάγουν τις υποθέσεις τους κεκλεισμένων των θυρών και μπορεί να σκιάσει τη δεύτερη θητεία της Φον ντερ Λάιεν, η οποία ξεκίνησε μόλις την 1η Δεκεμβρίου.

Το επίμαχο ζήτημα είναι αν τα μηνύματα κειμένου πρέπει να θεωρούνται επίσημα έγγραφα και, κατά συνέπεια, να υπόκεινται σε δημοσιοποίηση για λόγους διαφάνειας. Η Επιτροπή λέει όχι. Οι ακτιβιστές και τα μέσα ενημέρωσης λένε ναι. Τώρα τον λόγο έχει το Δικαστήριο.

Η υπόθεση αποτελεί νομική πρόκληση για τη Φον ντερ Λάιεν, καθώς όχι μόνο ενέκρινε προσωπικά τη μεγαλύτερη σύμβαση εμβολίων της ΕΕ, αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ, αλλά είναι επίσης επικεφαλής του θεσμικού οργάνου που είναι επιφορτισμένο με την τήρηση του ενωσιακού δικαίου, το οποίο περιλαμβάνει τις αρχές της διαφάνειας και της λογοδοσίας. Αν το δικαστήριο αποφανθεί εναντίον της, αυτό θα αποτελέσει ισχυρό επιχείρημα για τους επικριτές της.


Η υπόθεση ξεκίνησε από την εφημερίδα New York Times και τον πρώην διευθυντή του γραφείου της στις Βρυξέλλες, οι οποίοι υπέβαλαν αγωγή κατά της απόφασης της Επιτροπής να μην δημοσιοποιήσει τα μηνύματα SMS το 2022.

Η ύπαρξη των μηνυμάτων αποκαλύφθηκε σε συνέντευξη του Μπουρλά, τον Απρίλιο του 2021, όταν περιέγραφε στους ΝΥΤ την ανταλλαγή μηνυμάτων ως «ενίσχυση της βαθιάς εμπιστοσύνης» και διευκόλυνση των διαπραγματεύσεων για μια σημαντική συμφωνία για εμβόλια.

Η συμφωνία αυτή, η οποία οριστικοποιήθηκε τον Μάιο του 2021, προέβλεπε τη δέσμευση της ΕΕ να αγοράσει έως 1,8 δισεκατομμύρια δόσεις του εμβολίου Pfizer-BioNTech, τη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα συμφωνία που έχει υπογραφεί από τις Βρυξέλλες.

Στο κείμενο προβλεπόταν η προκαταβολική αγορά 900 εκατομμυρίων δόσεων, με δυνατότητα παραγγελίας 900 εκατομμυρίων επιπλέον δόσεων, για παράδοση το 2022 και το 2023.

Η Φον ντερ Λάιεν αντιμετωπίζει αυξανόμενη πίεση και από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO), η οποίο ερευνά σοβαρά οικονομικά εγκλήματα εις βάρος των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ.

Τον Μάρτιο, η επικεφαλής της EPPO Λάουρα Κοβέσι επιβεβαίωσε ότι αξιωματούχοι της Επιτροπής έχουν ήδη δώσει καταθέσεις για τον τρόπο διεξαγωγής των διαπραγματεύσεων. Η EPPO δήλωσε ότι δεν θα σχολιάσει περαιτέρω, λόγω της εν εξελίξει έρευνας.

Πηγή:www.newsit.gr