ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ

Airtickets

Translate BLOG to any language you want!!!

Πέμπτη 8 Μαΐου 2025

Ανθρώπινο χέρι» πίσω από την Covid-19: Γενετική έρευνα εξηγεί πως εξαπλώθηκε ο κορονοϊός σε όλο τον πλανήτη

 


Επί περισσότερες από δύο δεκαετίες η επιστημονική κοινότητα συμφωνεί ότι η έξαρση του SARS οφείλεται στο εμπόριο άγριων ζώων για το κρέας και τη γούνα τους


Φωτογραφία αρχείου Reuters

Τον γρίφο για το πως ο κορονοϊός SARS-CoV2 προκάλεσε την πανδημία της Covid-19 σε όλο τον κόσμο φαίνεται πως λύνει μια νέα επιστημονική έρευνα.

Διεθνής ομάδα επιστημόνων εξέτασε την γενετική εξέλιξη αυτού του κορονοϊού και διαπίστωσε ότι «ανθρώπινο χέρι» βρίσκεται πίσω από την πανδημία της Covid-19.  Ύστερα την συνέκρινε με εκείνην του κορονοϊού SARS-CoV1 που είχε προκαλέσει το 2002 την παγκόσμια έξαρση του σοβαρού οξέος αναπνευστικού συνδρόμου (SARS).

Το SARS είχε εξαπλωθεί σε 33 χώρες του κόσμου και είχε κοστίσει 774 ζωές. Σύντομα μετά την έναρξή του, οι επιστήμονες είχαν εντοπίσει τα ίχνη του υπαίτιου κορονοϊού σε ένα είδος μοσχογαλιάς που το εμπορεύονταν σε μία αγορά στο επίκεντρο της έξαρσης.

Χρησιμοποιώντας την γονιδιακή αλληλούχιση, οι επιστήμονες κατέγραψαν επίσης την πορεία στον χρόνο 250 δειγμάτων κορονοϊών από νυχτερίδες και άλλα θηλαστικά. Ύστερα αναζήτησαν κοινά γενετικά χαρακτηριστικά με τους κορονοϊούς των δύο πανδημιών.

Όπως διαπίστωσαν, ο κορονοϊός της COVID-19 και εκείνος του SARS ακολούθησαν παράλληλη πορεία. Και στις δύο περιπτώσεις, ο ιός πέρασε από τις νυχτερίδες σε άγρια θηλαστικά στη νοτιοδυτική Κίνα.  Σε σύντομο χρονικό διάστημα, οι έμποροι άγριων ζώων έπιασαν στα χέρια τους τα μολυσμένα θηλαστικά. Τα μετέφεραν εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά, στις αγορές μεγάλων αστικών κέντρων.

Εκεί, ο ιός βρήκε και τις δύο φορές την ευκαιρία να περάσει από τα άγρια ζώα στον άνθρωπο. Και σύντομα άρχισε να τον «θερίζει».

«Όταν φέρνεις άγρια ζώα στην καρδιά των πόλεων, σε τακτά χρονικά διαστήματα θα έχεις πανδημία», δήλωσε ο ερευνητής Dr. Michael Worobey, καθηγητής Οικολογίας & Εξελικτικής Βιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα.

Τι ανακάλυψαν οι επιστήμονες

Τα νέα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στην ιατρική επιθεώρηση Cell. Όπως γράφουν οι ερευνητές, τόσο στην περίπτωση του SARS όσο και της COVID-19, ο υπαίτιος ιός κυκλοφορούσε επί χιλιετίες στις νυχτερίδες της Κίνας και άλλων χωρών στη νοτιοανατολική Ασία.

Με την πάροδο του χρόνου, ο κορονοϊός μεταλλασσόταν, καθώς αλληλεπιδρούσε με άλλους κορονοϊούς που έφεραν τα κύτταρα του ξενιστή του, δηλαδή των νυχτερίδων. Αυτή η «ανάμιξη» του γενετικού υλικού (επιστημονικά λέγεται ανασυνδυασμός), τον βοηθούσε να γίνεται ολοένα πιο ισχυρός. Κάθε νέος μεταλλαγμένος κορονοϊός ερχόταν ένα βήμα πιο κοντά στο να μολύνει τον άνθρωπο. Και τελικά μετατράπηκε σε ανθρώπινο παθογόνο.

Την ικανότητα αυτή είχαν αναπτύξει και στις δύο περιπτώσεις οι υπαίτιοι κορονοϊοί μόλις λίγα χρόνια πριν ξεσπάσουν οι πανδημίες. Ο πιο κοντινός «πρόγονος» του κορονοϊού που προκάλεσε το SARS, εντοπίστηκε 1 ή 2 χρόνια πριν περάσει στους ανθρώπους. Αντίστοιχα, ο πιο κοντινός «πρόγονος» του κορονοϊού που προκάλεσε την COVID-19 εντοπίστηκε στην επαρχία Guangdong της Κίνας 5-7 χρόνια πριν ξεσπάσει η πανδημία.

Πώς έφτασαν όμως οι κορονοϊοί στις πόλεις; Τα γενετικά ίχνη έδειξαν πως δεν ευθύνονταν μόνο οι νυχτερίδες. Είχαν μεσολαβήσει άλλα άγρια ζώα, τα οποία έγιναν ακούσιοι ξενιστές τους. Αυτά τα ζώα μετέφεραν οι έμποροι στις πόλεις και στη συνέχεια σαρώθηκε ο πλανήτης.

Βίοι παράλληλοι

«Επί περισσότερες από δύο δεκαετίες η επιστημονική κοινότητα συμφωνεί ότι η έξαρση του SARS οφείλεται στο εμπόριο άγριων ζώων για το κρέας και τη γούνα τους. Ακριβώς το ίδιο μοτίβο βλέπουμε και με τον κορονοϊό που προκάλεσε την πανδημία της COVID-19», τόνισε ο Dr. Worobey.

«Η εξελικτική ιστορία των δύο κορονοϊών ακολούθησε παράλληλες πορείες. Στο μυαλό μου, οι πορείες αυτές είναι εκπληκτικά παρόμοιες», συνηγόρησε ο επικεφαλής ερευνητής Dr. Jonathan Pekar, μεταδιδακτορικός ερευνητής στη Σχολή Βιολογικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου.

Η νέα μελέτη δημοσιεύεται σε μία χρονική στιγμή κατά την οποία ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ προσπαθεί να πείσει όσους έχουν ευήκοα ώτα πως η πανδημία ξεκίνησε από ατύχημα σε εργοστάσιο Ιολογίας στην Wuhan. Η προσπάθεια αυτή συμπίπτει με τον εμπορικό πόλεμο που έχει ξεσπάσει παγκοσμίως (συμπεριλαμβανομένης της Κίνας) λόγω των δασμών που επιβάλλει στα εισαγόμενα στη χώρα του προϊόντα, για να σώσει όπως διατείνεται την οικονομία της.

Πηγή: Iatropedia.gr

Τετάρτη 7 Μαΐου 2025

Skoda Scala 1.0 TSI – 116PS – Δοκιμή: Μια value for money οικογενειακή πρόταση

 


Πολιτισμένη λειτουργία, χώροι, και καλό επίπεδο εξοπλισμού

Κοντεύει μια 6ετία στην αγορά το Skoda Scala, του οποίου το εσωτερικό φιλοτεχνήθηκε από Έλληνα στα εργαστήρια της τσεχικής μάρκας στο εργοστάσιο της Mlada Boleslav.

Στη φρεσκαρισμένου εκδοχή, συνεχίσει μια αξιόλογη εμπορική πολιτική, στην Ευρώπη αλλά και στην Ελλάδα, έχοντας πολλές αρετές που θα τολμήσω να παραθέσω.

Στα μικρομεσαία αμαξώματα, το Scala είναι οικογενειακό αυτοκίνητο, αλλά ταιριάζει και για ζευγάρια. Με στυλ απλό, χώρους πολλούς, ανέσεις και τεχνολογικό εξοπλισμό, είναι ένα αυτοκίνητο που θα ικανοποιήσει άνω του μέσου επιπέδου οδηγούς.

Στα 4,36 μ. μήκος, η σιλουέτα του hatchback μοντέλου είναι αρκετά φινετσάτη, με αυτή την όμορφη μάσκα σε μαύρο χρώμα με τις κάθετες γρίλιες, ενώ ο προφυλακτήρας με τις επίσης μαύρες εισαγωγές αέρα τονίζουν τη δυναμική του μπροστινού μέρους. Τα LED φωτιστικά με τις κοφτές γραμμές, συνάδουν με το στυλ μπροστά, ενώ τα πίσω εκτείνονται πολύ στο πλάι αλλά και στην πόρτα.

Εκεί το ολόγραμμα SKODA, μαζί με το ολόγραμμα SCALA, πιο χαμηλά και την αεροτομή ψηλά, συνθέτουν ένα μοτίβο που θέλει να αφήσει την ταυτότητά του.

Γενικά η εμφάνιση του αυτοκινήτου είναι λιτή και προσεγμένη, με την καμπίνα να χαρίζει μια ευχάριστη διχρωμία, σε δύο τόνους του γκρι.

Το δύο ακτίνων, δερμάτινο τιμόνι είναι κάτι που ξεχωρίζει, όπως και ο ψηφιακός διάκοσμος σε πίνακα οργάνων 8 και οθόνη αφής 8, 25 ιντσών, του συστήματος πολυμέσων, που ανήκουν στον βασικό εξοπλισμό.

Θα βρούμε και περιστροφή χειριστήρια, κανονικό χειρόφρενο και όχι με διακόπτη και έναν ογκώδη λεβιέ για το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.

Τα πλαστικά είναι ως επί το πλείστον μαλακά σε αφή και ευχάριστη η ταπετσαρία στα καθίσματα που παρέχουν πολύ καλή πλευρικά στήριξη, παραπέμποντας σε μπάκετ.



Ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά όλων των Skoda και βέβαια του Scala, είναι οι χώροι και με το μεταξόνιο στα 2,64 μ., είναι ιδιαίτερα πλούσιοι για πέντε ενήλικες επιβάτες, παρά την ύπαρξη του κεντρικού τούνελ μετάδοσης.

Με 467 λίτρα όγκου στο πορτ-μπαγκάζ καλύπτονται οι ανάγκες του ταξιδιού (αυξάνεται στα 1.410 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων), αρκεί να μην πάρεις τη μισή ντουλάπα! Κάτω, δε από το πάτωμα υπάρχει και κανονική ρεζέρβα, που κοντεύουμε να ξεχάσουμε πλέον στα νέα αυτοκίνητα, με το κιτ επισκευής ελαστικού, το οποίο ειλικρινά δεν ξέρω πόσοι γνωρίζουν πώς λειτουργεί και πόσοι το έχουν χρησιμοποιήσει!

Μια άλλη πατέντα της Skoda είναι τα αξεσουάρ «Simple Clever», γι’ αυτό και βλέπουμε πώς κρύβεται εύκολα μια ομπρέλα στην πόρτα του οδηγού, ενώ και στις πλάτες των μπροστινών καθισμάτων υπάρχουν θήκες.

Η έκδοση δοκιμής εφοδιάζεται με τρικύλινδρο κινητήρα βενζίνης 1.0 lt TSI, υπερτροφοδοτούμενο, που αποδίδει 116 ίππους με 200 Nm ροπής, και συνδυάζεται με το 7άρι αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων DSG, διπλού συμπλέκτη, που προετοιμάζει την επόμενη ταχύτητα στο κιβώτιο για καλύτερη απόδοση.

Το κινητήριο σύστημα δεν συνοδεύεται από ύπαρξη υβριδικής ενίσχυσης, τώρα που είναι της μόδας, ωστόσο έχει πολιτισμένη λειτουργία, χαμηλούς θορύβους και η μέση κατανάλωση δεν ξεφεύγει πάνω από τα 8 λίτρα, αν και η εταιρεία δίνει χαμηλότερη κατανάλωση.

Με κάτω από 1.300 κιλά βάρος, το αμάξωμα ξεκολλά εύκολα από τον δρόμο και η συμπεριφορά είναι ακριβώς αυτή που θέλει ένας οικογενειάρχης: ακριβής.

Αν θέλεις να κινηθείς σβέλτα μπορείς, με επιτάχυνση 10,1 δευτ. στα 0-100 χλμ./ώρα και μη ξεθαρρεύεις με τα 200 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα, διότι δεν τα χρειάζεσαι σε καμία περίπτωση. Νορμάλ και στα όρια του ΚΟΚ για να μην έχεις μεγάλη κατανάλωση, περιττούς θορύβους και κλήσεις της τροχαίας στο σπίτι.

Το εργοστάσιο έχει τοποθετήσει πλειάδα συστημάτων ασφάλειας και υποστήριξης οδηγού στο Scala, που πραγματικά σε κάνουν να νιώθεις σιγουριά και σε βοηθούν όταν χρειαστείς, για παράδειγμα να σου δείχνει τις πινακίδες με τα όρια ταχύτητας ή να σε κρατάει στη λωρίδα σου σε περίπτωση που παρεκκλίνεις και δεν έχεις ανάψει φλας.  

Ένα value for money αυτοκίνητο, δηλαδή αυτά που πληρώνεις, αυτά παίρνεις και κάτι παραπάνω.

Πηγή:www.newsit.gr

Το TEMU σταματάει να στέλνει παραγγελίες απευθείας στις ΗΠΑ του Ντόναλντ Τραμπ – Πώς θα εξυπηρετούνται οι πελάτες από τον κινέζικο κολοσσό

 


Οι «τοπικά εγκατεστημένοι πωλητές» φαίνεται πως είναι το «κλειδί» απέναντι στους εξωφρενικούς δασμούς του Ντόναλντ Τραμπ


Ο κινέζικος κολοσσός Temu, δήλωσε ότι θα σταματήσει να πουλάει αγαθά που εισάγονται από την Κίνα στις ΗΠΑ απευθείας σε πελάτες, μέσα από την πλατφόρμα.

Οι πωλήσεις του Temu, στη μετά-Τραμπ εποχή, θα διεκπεραιώνονται πλέον από «τοπικά εγκατεστημένους πωλητές», με τις παραγγελίες να εκτελούνται εντός των ΗΠΑ. Την ίδια ώρα, που οι πολιτικές του Ντόναλντ Τραμπ στοχεύουν στον περιορισμό των αγαθών από την Κίνα…

Η κίνηση αυτή έρχεται καθώς κλείνει ένας κύκλος αφορολόγητου για πακέτα χαμηλής αξίας. Η Temu και ο αντίπαλος κινεζικός γίγαντας λιανικής Shein, είχαν προηγουμένως βασιστεί στη λεγόμενη απαλλαγή «de minimis» για να πωλούν και να αποστέλλουν αντικείμενα χαμηλής αξίας απευθείας στις ΗΠΑ χωρίς να χρειάζεται να πληρώνουν δασμούς ή φόρους εισαγωγής.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του BBC, η Temu τώρα, δηλώνει ότι προσλαμβάνει ενεργά αμερικανικές εταιρείες για να ενταχθούν στην πλατφόρμα. «Όλες οι πωλήσεις στις ΗΠΑ διεκπεραιώνονται πλέον από τοπικά εγκατεστημένους πωλητές, με τις παραγγελίες να εκτελούνται εντός της χώρας».

«Η κίνηση αυτή έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τους τοπικούς εμπόρους να προσεγγίσουν περισσότερους πελάτες και να αναπτύξουν τις επιχειρήσεις τους», πρόσθεσε ο κινέζικος κολοσσός.

Οι υποστηρικτές του de minimis, το οποίο ίσχυε για δέματα αξίας κάτω των 800 δολαρίων (600 λιρών), υποστηρίζουν ότι βοήθησε στον εξορθολογισμό της τελωνειακής διαδικασίας. Αλλά τόσο ο Τραμπ όσο και ο προκάτοχός του, Τζο Μπάιντεν, είπαν ότι ζημίωσε τις αμερικανικές επιχειρήσεις και χρησιμοποιήθηκε για τη λαθραία διακίνηση παράνομων αγαθών, συμπεριλαμβανομένων των ναρκωτικών.

«Σιγή» ακόμη από το Shein

Κινέζοι διαδικτυακοί λιανοπωλητές όπως η Shein και η Temu είχαν επωφεληθεί σε μεγάλο βαθμό από το «παραθυράκι» του «de minimis». Και οι δύο πλατφόρμες προσέλκυσαν εκατομμύρια πελάτες στις ΗΠΑ με διαφημίσεις που παρουσίαζαν τις εξαιρετικά χαμηλές τιμές τους. Και ήταν το «de minimis» που τους βοήθησε να προσφέρουν αυτές τις προσφορές τόσο φθηνά.

Η Shein για την ώρα, δεν έχει κάνει κάποιες επίσημες δηλώσεις για το θέμα…

Τον περασμένο μήνα, σε σχεδόν πανομοιότυπες δηλώσεις, η Shein και η Temu δήλωσαν ότι είδαν τα λειτουργικά τους έξοδα να αυξάνονται «λόγω των πρόσφατων αλλαγών στους παγκόσμιους εμπορικούς κανόνες και τους δασμούς», προσθέτοντας ότι θα προβούν σε «προσαρμογές των τιμών» από τις 25 Απριλίου.

Από τότε που επέστρεψε στον Λευκό Οίκο τον Ιανουάριο, ο Ντόναλντ Τραμπ έχει επιβάλει φόρους έως και 145% στις κινεζικές εισαγωγές. Η κυβέρνησή του δήλωσε τον Απρίλιο ότι όταν οι νέοι δασμοί προστεθούν στους υφιστάμενους, οι εισφορές σε ορισμένα κινεζικά προϊόντα θα μπορούσαν να φτάσουν το 245%.

Οι αμερικανικές αρχές κατηγόρησαν επίσης την επιτυχία εταιρειών όπως η Temu και η Shein για την επιβάρυνση των συνοριακών αρχών, καθώς ο αριθμός των δεμάτων που εισέρχονται στις ΗΠΑ βάσει του «παραθύρου« που υπήρχε, αυξήθηκε από περίπου 140 εκατομμύρια πριν από μια δεκαετία σε πάνω από ένα δισεκατομμύριο πέρυσι.

Τι σημαίνει αυτό για τους διαδικτυακούς αγοραστές

Τα πακέτα που αποστέλλονται στις ΗΠΑ από την ηπειρωτική Κίνα και το Χονγκ Κονγκ με αξία έως 800 δολάρια αντιμετωπίζουν πλέον φορολογικό συντελεστή 120% ή υπόκεινται σε κατ’ αποκοπήν τέλος. Το τέλος ξεκίνησε στα 100 δολάρια και πρόκειται να αυξηθεί στα 200 δολάρια στις αρχές Ιουνίου.

Ακόμη και πριν τα πακέτα αυτά υποβληθούν σε φόρους εισαγωγής, οι Αμερικανοί καταναλωτές είχαν προειδοποιηθεί για πιθανές αυξήσεις των τιμών.

Το Αμερικανικό Φόρουμ Δράσης, μια πολιτική ομάδα με δεξιό προσανατολισμό, εκτίμησε πέρυσι ότι η κατάργηση της απαλλαγής θα είχε ως αποτέλεσμα «8 έως 30 δισ. δολάρια σε πρόσθετο ετήσιο κόστος που τελικά θα μετακυλιόταν στους καταναλωτές».

Οι κινεζικοί διαδικτυακοί λιανοπωλητές έχουν επίσης επωφεληθεί από παρόμοιους κανόνες στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σε μια κίνηση που αντικατοπτρίζει τη δράση των ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο ανακοίνωσε την επανεξέταση των εισαγωγών χαμηλής αξίας που εισέρχονται στη χώρα.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο ισχύων κανόνας επιτρέπει στους διεθνείς λιανοπωλητές να στέλνουν στο Ηνωμένο Βασίλειο πακέτα αξίας κάτω των 135 λιρών χωρίς να επιβαρύνονται με φόρους εισαγωγής.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επίσης προτείνει σχέδια για την κατάργηση των απαλλαγών από τους δασμούς για δέματα αξίας κάτω των 150 ευρώ (127,50 λίρες Αγγλίας, 169,35 δολάρια). Πράγμα που σημαίνει ότι οι καταναλωτές στο Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ θα μπορούσαν επίσης σύντομα να δουν τις τιμές να αυξάνονται.

Σύμφωνα με την ένωση υπέρ του ανοικτού εμπορίου National Foreign Trade Council (NFTC), η κατάργηση της εξαίρεσης de minimis θα «μετατοπίσει την προσοχή της CBP μακριά από τα σύνορα, όπου εισέρχεται η συντριπτική πλειονότητα των παράνομων ουσιών και προϊόντων στη χώρα».

«Η CBP θα πρέπει να προσλάβει και να εκπαιδεύσει νέο προσωπικό, γεγονός που θα κοστίσει εκατομμύρια στην υπηρεσία ή θα την αναγκάσει να μετακινήσει πράκτορες από τα ήδη επιβαρυμένα νότια σύνορα»…

Πηγή:www.newsit.gr