Μηχάνημα POS στην οθόνη επιλογής ποσοστού φιλοδωρήματος.
CNN Greece / Νίκος Ραζής
«Αδιανόητη» και «άδικη» χαρακτηρίζουν οι εργαζόμενοι αλλά και οι επιχειρηματίες στον χώρο της εστίασης και της παροχής υπηρεσιών τη φορολόγηση των φιλοδωρημάτων, διαφωνώντας με το μέτρο, το οποίο λένε ότι θα συμπιέσει οικονομικά ακόμη περισσότερο τους υπαλλήλους και τους ιδιοκτήτες των καταστημάτων.
Οι άνθρωποι που θα επηρεαστούν άμεσα μιλούν στο CNN Greece για το μέτρο που ξαναήρθε στο προσκήνιο μετά την απόφαση του Αρείου Πάγου, μία απόφαση που έρχεται σε συνέχεια της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS.
Η απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου ορίζει ότι το ποσό που αφήνουν οι πελάτες σε έναν εργαζόμενο, το φιλοδώρημα, θεωρείται μισθός και ως τέτοιος θα πρέπει να υπόκειται σε κρατήσεις, ασφαλιστικές εισφορές και να συνυπολογίζεται σε ό,τι αφορά τα επιδόματα αδείας κ.α.
Σε πρώτη φάση, τα φιλοδωρήματα σε μετρητά δεν φαίνεται να μπαίνουν στο κάδρο καθώς είναι δύσκολο να ελεγχθούν. Το επίδικο είναι τα φιλοδωρήματα μέσω πληρωμών με κάρτα.
«Να εξασφαλιστούν οι εργαζόμενοι»
«Διαφωνούμε με το μέτρο γιατί είναι ένα ακόμη χαράτσι στις πλάτες των εργαζομένων. Στα φιλοδωρήματα, ανέκαθεν, έβαζαν χέρια οι εργοδότες, τώρα βάζει και το κράτος», δηλώνει στο CNN Greece ο Γιώργος Στεφανάκης, πρόεδρος του Συνδικάτου Επισιτισμού Τουρισμού Ξενοδοχείων ν. Αττικής.
Μηχάνημα POS στην οθόνη επιλογής ποσοστού φιλοδωρήματος.
CNN Greece / Νίκος Ραζής
«Μιλάμε για 150-200 ευρώ επιπλέον στον μισθό, ποσό το οποίο σε αρκετές περιπτώσεις δεν φτάνει καν στους εργαζόμενους ή φτάνει πετσοκομμένο γιατί από αυτό παρακρατούνται τυχόν έξοδα ζημιών, κάτι που είναι αναπόφευκτο όταν ένα άτομο εξυπηρετεί δέκα τραπέζια σε εξαντλητικές βάρδιες», προσθέτει.
Ο κ. Στεφανάκης υποστηρίζει ότι το φιλοδώρημα δεν αποτελεί μέρος του μισθού καθώς «δωρίζεται», όπως λέει, από τους ανθρώπους στους εργαζόμενους που τους εξυπηρετούν ως αναγνώριση και «ευχαριστώ» για την καλή παροχή της υπηρεσίας.
Εργαζόμενος στην εστίαση.
CNN Greece / Νίκος Ραζής
«Αντί να νομοθετήσουν κανόνες που να εξασφαλίζουν τους εργαζόμενους ώστε να μπορούν ελεύθερα να διαχειρίζονται τα ποσά από τα φιλοδωρήματα, παρεμβαίνουν και τα φορολογούν, όταν γνωρίζουν ότι τα ποσά αυτά είναι απαραίτητα για τον βιοπορισμό χιλιάδων εργαζομένων του κλάδου. Στον αντίποδα δίνουν φοροαπαλλαγές και ενισχύουν με κρατικά κονδύλια μεγάλες αλυσίδες επισιτισμού και τουρισμού», μας λέει.
Τι λένε οι εργαζόμενοι
«Αν φορολογηθούν τα φιλοδωρήματα αυτομάτως θα λειτουργήσει ως αντικίνητρο απασχόλησης στον κλάδο. Πολλοί εργαζόμενοι βασίζονται στα tips προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές απαιτήσεις της εποχής. Στη βάρδια, ο κάθε εργαζόμενος άντε να βγάζει 10-12 ευρώ από τα φιλοδωρήματα, τα οποία -πρέπει να σημειωθεί- ότι ενισχύουν και τους εργαζόμενους στο μπουφέ ή τη λάντζα που δεν έχουν τη δυνατότητα να λάβουν οι ίδιοι tips», δηλώνει στο CNN Greece η Δήμητρα, υπεύθυνη καταστήματος εστίασης στο κέντρο του Αμαρουσίου.
«Επομένως, το ποσό που συγκεντρώνεται από τα φιλοδωρήματα του μήνα, πληρώνει μια φορά το super market ή ενισχύει κάπως το ενοίκιο ή το ρεύμα, γιατί – δυστυχώς - δεν ζεις μόνο με τον μισθό, όταν οι τιμές στα πάντα έχουν εκτοξευθεί», προσθέτει και υποστηρίζει ότι θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για αφορολόγητο. «Δεν μπορεί να φορολογείς ποσά της τάξης των 100 ευρώ ίδια με τα 800 ή τα 1.000 ευρώ», μας λέει.
Κουμπαράς που συγκεντρώνονται τα φιλοδωρήμνατα του καταστήματος.
CNN Greece / Νίκος Ραζής
Βέβαια, δεν είναι μόνο ο κλάδος της εστίασης που επηρεάζεται. Το μέτρο, αν λάβει τη σχετική απόφαση το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (ΥΠΕΘΟ), θα εφαρμοστεί και στα καταστήματα παροχής υπηρεσιών υγειονομικού ενδιαφέροντος, όπως είναι τα κουρεία, τα κομμωτήρια, τα καταστήματα περιποίησης χεριών – ποδιών και τα εργαστήρια δερματοστιξίας (tattoo).
«Είναι ένα μέτρο άδικο. Τον μήνα, ούτε 100 ευρώ δεν βγάζουμε από τα tips. Δεν είμαστε εστίαση. Εδώ οι υπηρεσίες κοστίζουν 60 και 70 ευρώ και πολλές φορές ο κόσμος δεν αφήνει καθόλου φιλοδώρημα. Υπάρχουν μέρες που έχουμε μηδενικά έσοδα από tips», μας λέει η Φιόρη, υπάλληλος κομμωτηρίου.
Τι ισχύει για τους εργοδότες
Ο αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Εστιατόρων Γιώργος Κουράσης, σε πρόσφατη τηλεοπτική του συνέντευξη εξηγεί πως όταν το φιλοδώρημα ενταχθεί στον λογαριασμό που ο πελάτης πληρώσει με κάρτα, τότε εμφανίζεται ως «εκκρεμής συναλλαγή» στο POS, η οποία το αποδίδει στον εργαζόμενο ως μισθό.
Τραπέζι σε καφετέρια που μόλις έχει αδειάσει και ο πελάτης έχει αφήσει φιλοδώρημα ένα ευρώ.
CNN Greece / Νίκος Ραζής
«Το σύστημα λειτουργεί ως εξής: το φιλοδώρημα που θα πληρωθεί με κάρτα αποτελεί εκκρεμή συναλλαγή και στο τέλος του μήνα η επιχείρηση το αποδίδει κανονικά στον εργαζόμενο, παρακρατώντας τις ασφαλιστικές εισφορές. Εάν δεν τηρηθεί η διαδικασία και χτυπηθούν στο POS το συνολικό ποσό και στην ταμειακή το συνολικό ποσό, πλην του φιλοδωρήματος, τότε θα υπάρχει πρόβλημα, καθώς θα υπάρχει διαφορά τζίρου. Έτσι, στο τέλος του έτους, στο εκκαθαριστικό του εργαζομένου, θα πρέπει να περιλαμβάνονται και τα φιλοδωρήματα ως πρόσθετες αμοιβές», είπε ο κ. Κουράσης.
Εργαζόμενη στην εστίαση.
CNN Greece / Νίκος Ραζής
Το παραπάνω, δημιουργεί ένα επιπλέον βάρος και στους καταστηματάρχες. «Είναι τόσο περίπλοκο που πάνω στον φόρτο της δουλειάς και υπό την πίεση του χρόνου μπορεί να γίνει κάποιο λάθος και τότε κινδυνεύουμε με πρόστιμο», μας λέει ο Κώστας ιδιοκτήτης μεζεδοπωλείου στην Πεύκη, ο οποίος στηρίζει την άποψη των εργαζομένων που διαφωνούν με τη φορολόγηση των φιλοδωρημάτων.
Γενική απεργία και κινητοποιήσεις
Οι εργαζόμενοι στον επισιτισμό και οι ξενοδοχοϋπάλληλοι έχουν κηρύξει απεργία για τις 23 Οκτωβρίου 2024. Στο αίτημα για ρύθμιση του ζητήματος του επιδόματος ανεργίας για τους εποχικά εργαζόμενους έρχεται τώρα να προστεθεί και το ζήτημα της φορολόγησης των φιλοδωρημάτων.