Ανησυχητικά ευρήματα από νέα μελέτη. Τι χάνουν τα βρέφη ηλικίας 1 έτους, όταν χαζεύουν στις οθόνες.
Τα βρέφη που περνούν δύο ή περισσότερες ώρες την ημέρα μπροστά σε ψηφιακές οθόνες κινδυνεύουν να παρουσιάσουν αναπτυξιακές υστερήσεις τα επόμενα χρόνια της ζωής τους, προειδοποιούν επιστήμονες από την Ιαπωνία.
Εξετάζοντας στοιχεία από αρκετές χιλιάδες παιδάκια ανακάλυψαν πως είναι πολύ κακή ιδέα να αφήνουν οι γονείς τα μωρά τους που μόλις χρόνισαν, να χαζεύουν με τις ώρες στο κινητό ή/και στην τηλεόραση.
Τα νέα ευρήματα δημοσιεύονται στην ιατρική επιθεώρηση JAMA Pediatrics. Οι ερευνητές ενέταξαν στη μελέτη τους 7.097 νεογέννητα βρέφη και τις μητέρες τους. Οι επιστήμονες παρακολουθούσαν τα μωρά έως την ηλικία των 4 ετών.
Στόχος της μελέτης ήταν να εξεταστεί η δυνητική συσχέτιση μεταξύ της έκθεσης στις ψηφιακές οθόνες σε ηλικία 1 έτους με πέντε βασικούς αναπτυξιακούς τομείς στις ηλικίες 2 και 4 ετών. Οι πέντε τομείς ήταν:
Η επικοινωνία
Οι αδρές κινήσεις
Οι λεπτές κινήσεις
Η επίλυση προβλημάτων
Οι διαπροσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες
Αναλόγως με τις ώρες που κοιτούσαν οθόνες σε ηλικία 1 έτους, οι ερευνητές ταξινόμησαν τα βρέφη σε κατηγορίες ως εξής:
Κάτω από 1 ώρα ημερησίως
1 έως λιγότερες από 2 ώρες
2 έως λιγότερες από 4 ώρες
4 ή περισσότερες ώρες την ημέρα
Τα ευρήματα
Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, από τα βρέφη:
Τα 3.440 (ποσοστό 48,5%) αφήνονταν λιγότερο από μία ώρα κάθε μέρα μπροστά σε οθόνες
Τα 2.095 (ποσοστό 29,5%) αφήνονταν 1 έως λιγότερες από 2 ώρες
Τα 1.272 (ποσοστό 17,9%) αφήνονταν μπροστά στις οθόνες επί 2 έως λιγότερες από 4 ώρες
Τα 290 (ποσοστό 4,1%) αφήνονταν 4 ή περισσότερες ώρες την ημέρα
Όσο περισσότερο χάζευαν τα βρέφη στις οθόνες, τόσο περισσότερο κινδύνευαν να παρουσιάσουν αναπτυξιακές υστερήσεις σε ηλικία 2 ετών και σε ηλικία 4 ετών. Οι υστερήσεις αφορούσαν κυρίως (αλλά όχι μόνο) την επικοινωνία και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων. Ειδικότερα:
Στην ηλικία των 2 ετών διέτρεχαν αυξημένο κίνδυνο καθυστερημένης ανάπτυξης των ικανοτήτων επικοινωνίας, επίλυσης προβλημάτων και διαπροσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων.
Στην ηλικία των 4 ετών ήταν πιθανότερο να έχουν υστέρηση στην ανάπτυξη των ικανοτήτων επικοινωνίας και επίλυσης προβλημάτων
Παραδείγματος χάριν, τα βρέφη που χάζευαν στις οθόνες 1 έως σχεδόν 2 ώρες την ημέρα είχαν 61% περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάζουν σε ηλικία δύο ετών καθυστερημένη ανάπτυξη στην ικανότητα επικοινωνίας, σε σύγκριση με όσα χάζευαν τις οθόνες κάτω από 1 ώρα την ημέρα.
Ο αντίστοιχος κίνδυνος σε όσα κοιτούσαν τις οθόνες 4 ή περισσότερες ώρες ήταν σχεδόν πενταπλάσιος.
Οι συστάσεις των ειδικών
Η ενασχόληση με τα ψηφιακά μέσα στη βρεφική και νηπιακή ηλικία αποτελεί «κόκκινο πανί» για τους ειδικούς. Τα βρέφη αναπτύσσονται πολύ πιο φυσιολογικά με την φυσική δραστηριότητα και τις άμεσες αλληλεπιδράσεις με άλλα άτομα, λένε.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) στις κατευθυντήριες οδηγίες του αναφέρει ότι:
Τα βρέφη ηλικίας 1 έτους δεν πρέπει να ασχολούνται καθόλου με τα ψηφιακά μέσα
Τα βρέφη ηλικίας 2 ετών πρέπει να περιορίζονται σε 1 ώρα ημερησίως το πολύ. Προτιμότερο όμως είναι να ασχολούνται ακόμα λιγότερο.
Φωτογραφία: iStock