Με αφορμή την τεράστια επιτυχία του Survivor στον ΣΚΑΪ και την αμφισβήτηση των μετρήσεων τηλεθέασης, για ακόμα μία φορά, από ανταγωνιστικά κανάλια που αυτό το διάστημα «χάνουν», αποφασίσαμε να ψάξουμε τις άγνωστες πτυχές των μετρήσεων τηλεθέασης από τη Nielsen Company.
Εισαγωγικά να
ενημερώσουμε πως η μέτρηση τηλεθέασης στην Ελλάδα γίνεται αποκλειστικά από την
εταιρία «Nielsen Company»
η οποία εξαγόρασε την γνωστή AGB και ουσιαστικά είναι η μόνη αρμόδια για αυτή
τη δουλειά.
Σύμφωνα με τη Nielsen Company, όπως αναγράφεται στην ιστοσελίδα
της, η μέτρηση τηλεθέασης γίνεται μέσω ενός δείγματος τουλάχιστον
1300 νοικοκυριών με πανελλαδική κάλυψη και πληθυσμό αναφοράς περίπου 10,4
εκατομμυρίων κατοίκων.
Η Nielsen Company
καταγράφει την τηλεθέαση των κρατικών και όλων των ιδιωτικών
τηλεοπτικών σταθμών πανελλαδικής εμβέλειας και όλα αυτά τα κανάλια ως «πελάτες»
της Nielsen έχουν
πρόσβαση στα στοιχεία των μετρήσεων.
Γιατί είναι όμως τόσο σημαντικές οι τηλεθεάσεις;
Τα έσοδα των
τηλεοπτικών σταθμών προέρχονται από τα διαφημιστικά έσοδα τα οποία είναι
ανάλογα των τηλεθεάσεων που σημειώνουν. Ο πληθυσμός όμως του τηλεοπτικού κοινού
διαφέρει κατά τη διάρκεια της ημέρας και κορυφώνεται στη λεγόμενη prime time
ζώνη (21:00-24:00). Οι διαφημίσεις είναι λογικό να είναι πιο ακριβές στην prime
time ζώνη και να φέρνουν περισσότερα έσοδα. Άρα η επιτυχία του Survivor φέρνει
ένα πακτωλό χρημάτων στον σάκο του ΣΚΑΪ, τα οποία όμως φεύγουν από τον σάκο
άλλων τηλεοπτικών σταθμών.
Επειδή όμως
έχουν γραφτεί πολλά γύρω από τον τρόπο μέτρησης και την πιθανότητα νόθευσης των
αποτελεσμάτων, ψάξαμε να βρούμε ένα από αυτά τα 1300 περιβόητα «μηχανάκια» μέτρησης της Nielsen.
Ήταν πολύ δύσκολο να εντοπίσουμε κάποιον κάτοχο αυτού του μηχανισμού καθώς το
δείγμα μοιάζει να είναι σαν φάντασμα. Βρήκαμε όμως έναν κάτοχο και του πήραμε
την συνέντευξη που ακολουθεί:
Σύμφωνα με
τον κανονισμό της Nielsen, όσοι είναι στο δείγμα της έρευνας πρέπει να
κρατούν την ανωνυμία τους ούτως ώστε να μην προσεγγιστούν από τηλεοπτικά
κανάλια ή διαφημιστικές εταιρίες. Έτσι, το πλήρες όνομα του συνεντευξιαζόμενου
δεν αναφέρεται.
Ας
πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, πως αποφάσισε η Nielsen να
βάλει μηχανάκι μέτρησης τηλεθέασης στο σπίτι σου; Πως σε βρήκανε;
Πριν περίπου
6 χρόνια με πήρανε τηλέφωνο τυχαία, με ρώτησαν αν θα με ενδιέφερε να μπω στο
δείγμα κι απάντησα καταφατικά. Κράτησαν όλα τα δημογραφικά στοιχεία των ατόμων
που μένουν στο σπίτι (τότε μέναμε 2 και πλέον 3)και ύστερα εξαφανίστηκαν! Μετά
από 6 μήνες όμως επικοινώνησαν ξανά μαζί μου, με ρώτησαν αν συνεχίζω να ενδιαφέρομαι
και τελικά τοποθετήσαμε το μηχανάκι.
Θες
να μας εξηγήσεις τι περιλαμβάνει ο εξοπλισμός; Τι ακριβώς είναι αυτό το «μηχανάκι» που λέμε;
Δεν έχει
καμία σχέση με μηχανάκι! Ο εξοπλισμός τοποθετείται σε κάθε τηλεόραση
του σπιτιού κι αν τυχόν αλλάξω τηλεόραση, θα έρθει τεχνικός για να τον
εγκαταστήσει και στη νέα συσκευή. Όλα ξεκινούν από ένα μηχανισμό που
εγκαθίσταται στην τηλεόραση και αντιλαμβάνεται αμέσως μόλις η τηλεόραση
ανοίξει! Έχει αισθητήρες που δεν μπορώ να βγάλω αν θέλω, κι αμέσως στέλνει αυτό
to σήμα σε μία άλλη συσκευή που έχει το μέγεθος ενός DVD player περίπου. Η
συσκευή αυτή, που έχει μία οθόνη, μου ζητά να δηλώσω ποιος βλέπει εκείνη την
ώρα τηλεόραση κι αφότου το δηλώσω αρχίζει και καταγράφει τι βλέπω
καταλαβαίνοντας προφανώς τον σταθμό από τη συχνότητα του εκάστοτε καναλιού που
παίζει εκείνη την ώρα η τηλεόραση.
Πως
δηλώνεις ποιος βλέπει τηλεόραση εκείνη την ώρα;
Υπάρχει ένα
ξεχωριστό τηλεκοντρόλ, μέσα από το οποίο ο καθένας μας έχει ένα προσωπικό
κωδικό και δηλώνουμε τον εαυτό μας. Επίσης υπάρχει η δυνατότητα να δηλώνουμε
επιπλέον άτομα αν τυχόν έχουμε επισκέπτες στο σπίτι. Σε αυτή την περίπτωση
δηλώνουμε το φύλο και την ηλικία του επισκέπτη. Υπάρχουν κι άλλες επιλογές όπως
το να δηλώνουμε ότι λείπουμε από το σπίτι για μέρες λόγω διακοπών.
Όλα αυτά τα δεδομένα πως αποστέλλονται στη Nielsen;
Υπάρχει μία
επιπλέον συσκευή που είναι συνδεδεμένη στην τηλεφωνική συσκευή και κάθε βράδυ
μετά τις 2 τα ξημερώματα, στέλνει όλα τα δεδομένα της ημέρας.
Σε τι
βαθμό σας ελέγχει η Nielsen; Υπάρχει επικοινωνία μαζί σας;
Γενικά η
εταιρία επικοινωνεί συχνά μαζί μας, είτε για να μας ρωτήσει απλώς αν είναι όλα
καλά, είτε αν παρατηρήσει κάτι παράξενο.
Τι
εννοείς παράξενο;
Εάν για
κάποιο λόγο χαλάσει ο μηχανισμός και δεν λάβει καθόλου δεδομένα μία μέρα, θα
επικοινωνήσουν την επόμενη μέρα μαζί μου. Αυτό όμως έχει συμβεί μόνο 1 φορά στα
τόσα χρόνια. Η επικοινωνία είναι κυρίως αν παρατηρήσουν κάτι «αλλόκοτο» στα
δεδομένα ή μία ασυνήθιστη συμπεριφορά.
Όσες φορές συνέβη αυτό επικοινώνησαν
μαζί μου αμέσως και αν υπήρχε πρόβλημα, τα δεδομένα μου αφαιρέθηκαν από όλο το
δείγμα.
Μπορείς
να μας δώσεις κανένα παράδειγμα «αλλόκοτης» συμπεριφοράς;
Εάν τυχόν
δουν ότι η τηλεόραση είναι στο ίδιο κανάλι για πολλές ώρες χωρίς να γίνεται καν
ζάπινγκ, τότε κάτι περίεργο μπορεί να συμβαίνει όπως το να σε πάρει ο ύπνος
μπροστά στην τηλεόραση το βράδυ! Επιπλέον εάν τυχόν έχω αρκετό καλεσμένο κόσμο
στο σπίτι και δούμε όλοι μαζί τηλεόραση θα πρέπει να τους δηλώσω έναν προς
έναν, οπότε αν η Nielsen δει ότι αντί για 2-3 άτομα, ξαφνικά
ήμασταν 8, θα επικοινωνήσει μαζί μου για να το διασταυρώσει.
Πιστεύεις
ότι είναι εύκολο να «κλέψει» κάποιος και να παραπλανήσει τη Nielsen;
Δεν μπορώ να
αμφισβητήσω ότι μπορεί να υπάρχει δόλος από κάποιον που έχει το «μηχανάκι» στο σπίτι του και να θέλει να «κλέψει» για
τους δικούς του λόγους! Ακόμα κι εγώ στην αρχή το είχα σκεφτεί αυτό, ότι
δηλαδή θα υποστηρίζω κάποια τηλεοπτικά προγράμματα που μου αρέσουν έναντι άλλων
που απεχθάνομαι! Η αλήθεια όμως στην πράξη είναι διαφορετική. Καταρχήν η
«δύναμη» που έχω για να καθορίζω τις τηλεθεάσεις είναι ελάχιστη, είμαι το ένα μηχανάκι στα 1300 στην Ελλάδα άρα το ποσοστό μου
είναι μόλις 0,07%! Επιπλέον αν εξαιρέσεις τις πρώτες μέρες που έχεις το «μηχανάκι» στο σπίτι σου και είσαι λίγο επηρεασμένος,
το επόμενο μεγάλο διάστημα γυρνάς στην κανονικότητα σου, δεν μπορεί κανείς να
κόψει τις συνήθειες του και να πιέζεται για να δώσει ή να μην δώσει τηλεθέαση σε ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα. Σε όλα όσα
ανέφερα πρέπει να προσθέσεις και τον διαρκή έλεγχο που κάνει η Nielsen στο
δείγμα και τα δεδομένα που λαμβάνει.
Εσύ
τι βλέπεις στην τηλεόραση γενικά; Έχεις κάποιο τηλεοπτικό πρόγραμμα που
παρακολουθείς αυτήν την περίοδο;
Ανέκαθεν
έβλεπα ειδήσεις και είναι ίσως η μόνη σταθερή μου αξία, βλέπω όμως ειδήσεις σε
περισσότερα από ένα κανάλια. Επίσης μου αρέσουν οι ταινίες, ξένες και
ελληνικές, και μου λείπουν οι παλιές καλές ελληνικές σειρές.
Πλέον η ποιότητα
των παραγωγών μου βγάζουν μία φτήνια. Εκείνο που απεχθάνομαι είναι το
κουτσομπολιό στις εκπομπές, το να βγάζει κάποιος χρήματα συζητώντας για τις
ζωές των άλλων, μου είναι απωθητικό!
Survivor
βλέπεις;
Φυσικά! Έχω «καεί»
όπως και τόσος άλλος κόσμος! Άλλωστε είναι το θέμα συζήτησης σε κάθε παρέα,
ακόμα και στη δουλειά, δεν μπορεί κανείς να απέχει!
Η Nielsen σε
πληρώνει για να έχεις το «μηχανάκι»; Τι κερδίζει κάποιος που είναι μέσα στο
δείγμα της έρευνας;
Αυτό που
κερδίζουμε είναι ένα συμβολικό δώρο μία φορά το χρόνο. Επιλέγουμε ανάμεσα από
μία λίστα δώρων που μπορεί να είναι είτε μία δωροεπιταγή από γνωστό κατάστημα
είτε κάποιο άλλο δώρο. Η αξία τους είναι περίπου στα 100€. Γενικά δεν έχουμε
κάποιο κέρδος αλλά δεν με κουράζει και όλη αυτή η διαδικασία, απλά έχω μάθει να
χρησιμοποιώ και ένα δεύτερο τηλεκοντρόλ συνέχεια.
Πηγή:www.e-radio.gr