ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ
Οι αρμόδιες υπηρεσίες σφράγισαν το καφενεδάκι στο ακριτικό Πολυνέρι Τρικάλων, όπου ζουν μόνιμα λίγα γεροντάκια, μετρημένα στα δάχτυλα. Το καφενείο του χωριού ήταν η μοναδική πηγή ζωντάνιας, σε ένα τόπο που ερημώνει σταθερά τα τελευταία χρόνια...
Ήταν το σημείο αναφοράς για τους ελάχιστους μόνιμους κατοίκους και τους πολλούς ετεροδημότητες που με κάθε ευκαιρία επέστρεφαν στην αγαπημένη τους ορεινή πατρίδα.Πως έγινε και έκλεισε το καφενεδάκι στο Πολυνέρι;
Το κτίσμα αυτό έγινε επί δημαρχίας Παντέρα (2003-2010) στον πάλαι ποτέ Δήμο Πινδέων. Το έχτισε ο ιδιοκτήτης του καφενείου ο οποίος είναι και οικοδόμος, με υλικά του Δήμου. Ως "αμοιβή" του διατέθηκε το οίκημα για χρήση καφενείου. Ρευματοδοτείται από το ρολόι του σχολείου και τους λογαριασμούς πληρώνει ο δήμος και ήταν εις γνώση όλων των δημάρχων και γινόταν με την ανοχή τους.
"Όλα αυτά συνέβαιναν υπό την ανοχή όλων, δημάρχων και προέδρων, διότι θεωρούσαμε και θεωρούμε οτι περισσότερο προσφέρει κοινωνικό έργο παρά επαγγελματική στέγη" είπε στο trikalavoice ο πρόεδρος της Κοινότητας Παναγιώτης Βλαχοδήμος.
"Τα τελευταία 2-3 χρόνια υπάρχει μια ακραία αντιζηλία μεταξύ των καταστημάτων άλλων χωριών και συγκεκριμένα Μοσχοφύτου και Μυροφύλλου και μια ανεξήγητη εμπάθεια έναντι του χωριού μου. Ξεκίνησαν οι αλλεπάλληλες καταγγελίες στις οποίες δυστυχώς συμμετέχουν και αυτοδιοικητικοί παράγοντες του Δήμου Πύλης, οι οποίες ανάγκασαν τις υπηρεσίες (αστυνομία, ΔΕΗ, Δήμο) να σφραγίσουν το κατάστημα. Εμείς κινούμαστε για να νομιμοποιήσουμε το κατάστημα, ώστε το χωριό μας να αποκτήσει ξανά... ζωή".
Πηγή: trikalavoice
Ένα ξενικό φυτό-εισβολέας που ονομάστηκε από τον κόσμο «γερμανός», εξαπλώνεται ταχύτατα, εκτοπίζει τα γηγενή είδη και απειλεί προστατευόμενες περιοχές, ενώ η καταπολέμησή του είναι εξαιρετικά δύσκολη αφού λειτουργεί ως «λερναία ύδρα».
Χιλιάδες χιλιόμετρα του οδικού επαρχιακού δικτύου και των εθνικών οδών έχει διανύσει από το 2.000 ο δρ Νίκος Κρίγκας από το Εργαστηριακό και Διδακτικό Προσωπικό (ΕΔΙΠ) στο Τμήμα Βιολογίας του ΑΠΘ, εντοπίζοντας και καταγράφοντας την εξάπλωση του Solanum elaeagnifolium, του αμερικανικής προέλευσης φυτού, που είναι ένα από τα χειρότερα εισβολικά είδη παγκοσμίως.
«Το φυτό "ακολουθεί" τους οδικούς άξονες, γιατί οι στρογγυλοί καρποί του παρασύρονται από τα διερχόμενα αυτοκίνητα και εξαπλώνονται ταχύτατα. Μάλιστα, όσο πιο πολύπλοκο το οδικό δίκτυο, τόσο περισσότεροι είναι οι πληθυσμοί» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Κρίγκας ο οποίος, στο πλαίσιο του 8ου Πανελλήνιου συνεδρίου οικολογίας, παρουσίασε μελέτη με θέμα «Το κλίμα δημιουργεί περιορισμούς, η διαταραχή εδαφών ευνοεί και τα οδικά δίκτυα ανοίγουν τον δρόμο για την εξάπλωση του εισβολικού φυτού Solanum elaeagnifolium, ακόμα και σε προστατευόμενες περιοχές».
Σκοπός της εργασίας που υλοποιήθηκε από τον δρα Κρίγκα και την ερευνητική ομάδα του Τμήματος βιολογίας του ΑΠΘ (Ν. Βότση, Γ. Κατσούλη, Μ. Τσιαφούλη) ήταν να αποτιμηθεί ο βαθμός εισβολής του είδους στην Ελλάδα και να βρεθούν πιθανές συσχετίσεις της κατανομής του με περιβαλλοντικούς και ανθρωπογενείς παράγοντες. Το φυτό εντοπίστηκε αρχικά το 1927 στη Θεσσαλονίκη και εισήχθη, όπως εκτιμά ο καθηγητής, πιθανώς από πρόσμειξη σε λιπάσματα ή από εμπορεύματα που προέρχονταν από τις ΗΠΑ. Το 1930 άρχισε να φυτρώνει στην πόλη και στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο που άρχισε να εξαπλώνεται, ο κόσμος το ονόμασε «γερμανό».
«Επειδή το παρατήρησαν τότε, το συνέδεσαν με την παρουσία των Γερμανών, δημιουργώντας μάλιστα έναν αστικό μύθο που έλεγε ότι το έφεραν οι κατακτητές για να ταϊζουν μ΄ αυτό τα μουλάρια τους, κάτι που φυσικά δεν ισχύει γιατί το φυτό είναι δηλητηριώδες» διευκρινίζει ο κ. Κρίγκας, προσθέτοντας ότι το 1950 το φυτό εντοπίστηκε πλέον και στην Αθήνα.
«Στην έρευνα, καταγράφηκε η παρουσία του φυτού κατά μήκος του οδικού δικτύου που ενώνει όλες τις βασικές πόλεις της χώρας και διέρχεται από 55% των προστατευόμενων περιοχών και συγκεκριμένα, σε όλους τους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας και στο 25% του υπόλοιπου οδικού δικτύου. Οι καταγραφές συνδέθηκαν σε Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών (GIS) με δεδομένα περιβαλλοντικά (υψόμετρο, κλίμα, έδαφος), ανθρωπογενών δραστηριοτήτων (χρήσεις γης, οικισμοί, τυπολογία-πολυπλοκότητα οδικών αρτηριών) και φυσικότητας τοπίου (Προστατευόμενες και Ήσυχες Περιοχές)» αναφέρει ο κ. Κρίγκας.
Χωρίς εχθρούς, εξαπλώνεται σα «λερναία ύδρα»
Το φυτό δεν έχει φυσικούς εχθρούς στην Ελλάδα ενώ, αντίθετα, στην Αμερική μπορεί να αντιμετωπισθεί με βιολογικό τρόπο αφού υπάρχουν έντομα που τρώνε τα άνθη του. Επιπλέον, η διαταραχή εδαφών με το όργωμα διευκολύνει τη διασπορά, γιατί «όσο το οργώνεις, τόσο αδελφώνει» λέει χαρακτηριστικά ο καθηγητής.
Στη μελέτη διαπιστώθηκε ότι τις τελευταίες δεκαετίες, οι καταγεγραμμένοι πληθυσμοί του είδους αυξήθηκαν κατά 1.750% και 10% των προστατευόμενων περιοχών του δικτύου Natura 2000 έχουν υποστεί εισβολή. Οι υψηλές ελάχιστες χειμερινές θερμοκρασίες και οι υψηλές μέσες θερινές θερμοκρασίες είναι καθοριστικές για την εξάπλωση του εισβολέα και η διαταραχή εδαφών που συνδέεται με αγροτικές δραστηριότητες και τα οδικά δίκτυα επάγουν αυτή την εξάπλωση, ακόμη και σε προστατευόμενες περιοχές.
«Τα φυσικά οικοσυστήματα με δομημένες κοινωνίες όταν δεν διαταράσσονται, φαίνεται να λειτουργούν ως φραγμοί στην εισβολή του φυτού. Η εξάπλωσή του συνδέεται με τη διαταραχή των εδαφών από ανθρώπινες δραστηριότητες αλλά και από την επέκταση του οδικού δικτύου» κάνει σαφές ο κ. Κρίγκας κρούοντας τον κώδωνα κινδύνου για άμεση παρακολούθηση των πληθυσμών και μέτρα πρόληψης και διαχείρισής του.
«Απαιτείται ένα ισχυρό πρόγραμμα εφαρμογής ζιζανιοκτόνων σε ευρεία κλίμακα και διαρκές ξερίζωμα για να καταπολεμηθεί το φυτό-εισβολέας. Το σημαντικότερο όμως είναι να γνωρίζουμε ότι, όσο πιο έντονη είναι η επίδραση των ανθρωπογενών δραστηριοτήτων στα οικοσυστήματα, τόσο πιο ευάλωτα αναμένεται να γίνονται αυτά στην εισβολή του Solanum elaeagnifolium» καταλήγει ο καθηγητής.
πηγή: www.newsit.gr
Οι αλλαγές με βάση το τελευταίο σενάριο που φαίνεται να επικρατεί στο υπουργείο Οικονομικών θέλουν τις βασικές αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας του 2017 να αφορούν σε όσους έχουν πολύ παλιό αυτοκίνητο, σε εκείνους που έχουν καινούργιο και ακριβό αυτοκίνητο, αλλά και σε όσους τα τέλη υπολογίζονται με βάση του ρύπους.
Τα αυτοκίνητα άνω των 1.928 που αγοράστηκαν μετά το 2010 μπαίνουν στο στόχαστρο και θα είναι εκείνα με τις μεγαλύτερες αυξήσεις οι οποίες, πάντα με βάση το τελευταίο σενάριο θα κυμαίνονται από 10% ως 15% σε σχέση με τα τέλη που πλήρωσαν οι ιδιοκτήτες το 2016.
Αυξημένα θα είναι τα τέλη κυκλοφορίας του 2017 και για όσους έχουν αντίστοιχο αυτοκίνητο, άνω των 1.928 κυβικών δηλαδή που αγοράστηκε μεταξύ των ετών 2007 και 2010, αλλά εδώ η αύξηση θα κυμανθεί από 5% ως 10%.
Η τρίτη κατηγορία που θα δει διαφορά στα τέλη κυκλοφορίας θα είναι εκείνοι που έχουν νέας τεχνολογίας αυτοκίνητο και μέχρι πέρυσι είχαν ατέλεια καθώς οι εκπομπές τους ήταν κάτω από τα 90 γραμμάρια. Το όριο πέφτει στα 80 γραμμάρια και έτσι είναι χιλιάδες εκείνοι που θα πληρώσουν τέλη αν και αγόρασαν αυτοκίνητο με βάση τους ρύπους για να απαλλάσσονται.
Για όσα αυτοκίνητα υπάρξει υπολογισμός με βάση τους ρύπους επί της ουσίας τα τέλη του 2017 “παγώνουν” στα περυσινά επίπεδα, εφόσον όμως οι εκπομπές δεν ξεπερνούν τα 160 γραμμάρια.
Από εκεί και πάνω θα υπάρξει αύξηση.
Τα τέλη βάσει ρύπων
Εκπομπές CO2 | Τέλη κυκλοφορίας 2017 |
0-80 | 0 |
0-90 | 0,90 |
91-100 | 0,90 |
101-120 | 0,98 |
121-140 | 1,20 |
141-160 | 1,85 |
161-180 | Αύξηση συντελεστή |
181-200 | Αύξηση συντελεστή |
201-250 | Αύξηση συντελεστή |
250 και άνω | Αύξηση συντελεστή |
Τα τέλη βάσει κυβισμού
Κυβισμός | Τέλη κυκλοφορίας |
301-785 | 55 |
786-1.071 | 120 |
1.072-1.357 | 135 |
1.358-1.548 | 255 |
1.549-1.738 | 280 |
1.739-1.928 | 320 |
Μειώσεις θα δουν στα τέλη όσοι έχουν αυτοκίνητο πριν το 2005, ενώ μείωση που μπορεί να φτάσει και στο 540% θα έχουν όσοι διαθέτουν αυτοκίνητο με πρώτη ημερομηνία κυκλοφορίας πριν το 2.000.
Πηγή:www.newsit.gr